• امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4

ترجیحات سیاسی شهروندان در کارزار انتخاباتی کسب قدرت سیاسی :

  • کد خبر : 824
ترجیحات سیاسی شهروندان در کارزار انتخاباتی کسب قدرت سیاسی :

پایگاه خبری تحلیلی دنا نیوز : ترجیحات سیاسی شهروندان در کارزار انتخاباتی کسب قدرت سیاسیدر کشورهای دموکراتیک دنیا و مطالعات جامعه شناسی سیاسی قدرت، الگوهای مختلف(جامعه شناختی، روانشناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی یا انتخاب عقلانی، رهیافت ایدئولوژی مسلط و یا فشارهای رسانه ای و هویت حزبی) مطرح شده اند. هرچند بنا بر بافت و ساخت جوامع […]

پایگاه خبری تحلیلی دنا نیوز :

ترجیحات سیاسی شهروندان در کارزار انتخاباتی کسب قدرت سیاسی
در کشورهای دموکراتیک دنیا و مطالعات جامعه شناسی سیاسی قدرت، الگوهای مختلف(جامعه شناختی، روانشناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی یا انتخاب عقلانی، رهیافت ایدئولوژی مسلط و یا فشارهای رسانه ای و هویت حزبی) مطرح شده اند. هرچند بنا بر بافت و ساخت جوامع باهم متفاوتند، اما در صورتبندی قدرت در شبکه اجتماعی و تعاملات شهروندان در نظام سیاسی و مدیریت سیاسی اجتماعی جامعه، قابل تعمیم است.
این الگوهای تحلیل کنشگری شهروندان، به ما میگویند که پاسخ به این سوال که “چرا شهروندان به شکلی رفتار میکند که، رفتار میکنند” غامض و بسیار پیچیده است، لذا می بایست الگوی جامعی دراین راستا مدنظر قرار داد.
با درنظرگرفتن الگوهای مذکور و تجربیات عملی و گفتاری-مناظراتی در انتخابات گذشته جمهوری اسلامی ایران، امکان تکرار برخی رفتارها و کنشهای هیجانی و منطقی- راهبردی هم هست هم نیست. در این چارچوب حافظه تاریخی و یادآوری برخی سیاستها، گفتمانها و فضاسازی رسانه ای، میتواند در فهم عمیق توده ها و کنشگری آنها موثر باشد.
بنابراین در انتخابات سرنوشت ساز آتی، باید مراقب حربه های عملیات روانی جریانهای سیاسی در رقابتهای انتخاباتی باشیم، مظلوم نمایی، طلبکاری عمومی،مسئولیت گریزی و سواستفاده از التهابات روانی-اقتصادی و شکافهای قومی، مذهبی، جنسیتی و نسلی از جمله مواردی است که کمافی السابق حتما از سوی برخی افراد و جریان های سیاسی مطرح خواهد شد.
نوع مواجه سیاسی مناسب با این نگرشها، بینشها میتواند هم جلوی سو استفاده این جریان هارا بگیرد که دنبال آن هستند از طریق سو استفاده از نا آگاهی ها یا کم آگاهی توده های مردم و فقدان تفکر راهبردی و بلند مدت آنها قدرت را بدست آورند و هم بستر را برای گزینش افراد و تفکرات شایسته و کارآمد فراهم کند.
برآیند انتخاب مناسب و معقول اکثریت مردم، انتخاب دولتی مردم گرا و مفتخر به خدمتگزاری خواهد شد که میتواند به صورت آنی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اثرات عمیقی در حوزه های مختلف درپی داشته باشد.
ما باید پاسخگوی رای خود و جریانها و اشخاص سیاسی مختلف باشیم که به واسطه رای ما مسئولیت حکمرانی اجرایی کشور را بدست خواهند گرفت، ماهم در اقدامات درست و نادرست این جریانها که پیامدهای آن چندین سال بعد مشخص خواهدشد،شریک خواهیم بود.
در انتخابات متاخر مشاهده کردیم که در جریان منتظرات انتخاباتی و هم گفتمانهای اعلامی و اعمالی برخی افراد و جریان ها و جناح های سیاسی، دنبال آن بودندکه به هر نحو ممکن قدرت را در قبضه خود داشته باشند، و با ادعای خدمت به محرومین جامعه، نمک بر زخم آنها بپاشند، هرچند میشد به تناقض گفتاری و عملکردی آنهارا در همان مناظرات و سیاستهای انتخاباتی پی برد، اما برای همگان قابل تشخیص نبود.
پس از کسب قدرت بود که ماهیت واقعی این جریان مشخص شد.
این جریان، دررقابتهای انتخاباتی و گفتمانهای ارائه شده خود ،تخریب افراد به اصطلاح توده گرا و محروم محور را در فضای مختلف با برچسپ پوپولیسم،تخریب کردند.
درواقع دولتها و شخصیتهایی که در دل میدان برای حل و فصل مشکلات مردم هستند و سعی میکنند از نزدیک درد و دل مردم را هم بفهمند و هم به آنها روحیه و انگیزش مثبت بدهند را با انگ پوپولیستی و عوام فریبی در اذهان جامعه مطرح کردند. در ادامه همراستا با سیاستهای رسانه ای و پروپاگاندای معاندین انقلاب، در فضای رسانه ای با بی اخلاقی محض،بی صداقتی و بدون تعهد به قواعد بازی رقابت سیاسی، افراد انقلابی و حامی محرومان و طبقات متوسط رو به پایین را تخریب کردند
بنابراین انشاالله مسئولیت پذیری و تکلیف گرایی در مشارکت سیاسی و اجتماعی جامعه، وظیفه عقلی، شرعی و عرفی همه ما خواهد بود.مراقب باشیم به چه اشخاص و جریانی رای خواهیم داد.
به امید روی کار آمدن جریان و دولتی که خود را منتخب مردم و جمهور بداند نه ریاست جمهور. دولتی که عزت، اقتدار و مصلحت جامعه را به نحو احسن هم تشخیص دهد و هم واقعا هدف و چشم انداز حل مشکل داشته باشد و بتواند با استفاده از ظرفیتهای بی شمار داخلی، به دور از هیاهوهای سیاسی و نزاع بی پایان، مسیر دولت قوی را درایران فراهم کند و یک زندگی با ثبات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با شان و بافت- ساخت جامعه ایران اسلامی ایجاد کند.
کم و کیف مشارکت سیاسی یا منفعل و بی تفاوتی سیاسی هرکدام از ما، نقشی حیاتی در تعیین سرنوشت فعلی مان، اصلاح نقاط ضعف گذشته و حرکت و چشم انداز متعالی آینده و روبه جلوی جامعه مان خواهد داشت.
انتخابات پرشور، تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت امید و رضایت همگانی، چرخش نخبگان و گردش قدرت به وسیله اراده عمومی، مهمترین اهداف انتخابات است که در انتخابات آتی انشاالله با مشارکت همگانی امکانپذیر خواهد بود.
سید زکریا محمودی رجا، دکتری جامعه شناسی سیاسی…

لینک کوتاه : https://denanews.ir/?p=824