تاریخ خبر:تیر ۵, ۱۳۹۷ شماره خبر:26839

عجله در نقد و تفوق نگاه تک بعدی
نقدِ نقدِ توچال

من هم از بازار برگشته بودم و از روند صعودی سریع قیمت لوازم خانگی و بطور کلی وضعیت بازار بویژه بازار طلا و اجناس منزل در حیرت بودم‌و این خبر را که در رسانه ها بدون ذکر جزئیات دقیق و پاسخ دولت خواندم، آماده ی نوشتن یک نقد محکم و جدی شدم.

 

⭕ وضعیت بازار طلا و ارز وخیم است و بدون روند معقول و‌ مشخصی در حال افزایش است.
بنظر می رسد کنترل و نظارت خاصی هم صورت نمی گیرد.
همه ی مردم، فعالین اقتصادی، نخبگان اقتصادی ناراضی اند.
امروز رفتم بازار لوازم خانگی. برخی می گفتند جنس نمی فروشیم.!!! چون مشخص نیست تا فردا قیمت چقدر تغییر می کند و باید منتظر ماند تا ثباتی در بازار ایجاد شود. زوج هایی که در این مقطع زمانی قصد خرید جهیزیه دارند،بیشتر از سایر اقشار تحت فشار قرار دارند.
سایر اجناس خوراکی و مصرفی چه ارتباطی به ارز و طلا داشته باشند و چه نداشته باشند باتوجه به فضای روانی و عدم کنترل نهادهای نظارت تحت تأثیر این وضعیت افزایش قیمت دارند.
بهرحال وضعیت خوبی نیست.
در این اوضاع و احوال، خبر توچال رفتن رئیس جمهور در صدر اخبار سیاسی قرار گرفت و‌در فضای مجازی بازتاب زیادی داست و کاربران، غالباً واکنش های تندی نسبت به آن ابراز داشتند.
من هم از بازار برگشته بودم و از روند صعودی سریع قیمت لوازم خانگی و بطور کلی وضعیت بازار بویژه بازار طلا و اجناس منزل در حیرت بودم‌و این خبر را که در رسانه ها بدون ذکر جزئیات دقیق و پاسخ دولت خواندم، آماده ی نوشتن یک نقد محکم و جدی شدم.
لحظه ای درنگ کردم و توضیحات دولت را جویا شدم.
آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفتند: ساعت ۶ صبح روز جمعه به توچال رفتیم. و گاهاً به کوه می رویم و سفر تفریحی به توچال نداشتیم.
این اظهارات را که خواندم، نظرم عوض شد.
خوب.
✅اولاً روز تعطیل بود و در وقتِ رسمی فعالیت اداری و وظیفه ی عُرفی سازمانی نبود و از وقت استراحت شخصی و حقوق خانوادگی خویش استفاده کردند.
دوماً ساعت ۶ صبح بود. زمانی که غالب ملت در خواب هستند و در حال استراحت.
سوماً رهبری انقلاب به همه ی دولت ها و مسئولین ارشد نظام توصیه می کنند که با توجه به حجم بالای کار، حتماً هم به خانواده توجه ویژه داشته باشید و هم به سلامتی و ‌نشاط خودتان و خودِ ایشان از کوهنوردان همیشگی و حرفه ای هستند و‌همه را هم به کوهنوردی صبحگاهی توصیه می کنند.
⚪علی رغم اینکه ماهیتاً گفتمان کلی دولت را قبول ندارم و منتقد جدی آن هستم و‌همچنین وضعیت نابسامان بازار طلا و ارز و بطور کلی اقتصاد کشور را بحرانی میدانم ولیکن این پرداختن ژورنالیستی به قضیه تو چال را شیطنت رسانه های جناحی و آلت دست سیاست بازان سیاسی کار می دانم و یا در نهایت خوش بینی اشتباه و بی دقتی برخی رسانه.
نکته و تجربه ای که برای این حقیر در قصه ی توچال آموزنده بود این است که وقتی چنین اخباری پخش می شود در وهله ای اول بدنبال دریافت دقیق واقعیت از طریق افراد و یا جریانات مورد انتقاد باشیم.البته حرف منتقدین را هم بخوانیم بویژه در مورد توصیف واقعیت نه تحلیل و نقد آن‌
در مرحله ی دوم نقد نقادان را بخوانیم
در مرحله ی سوم اقتضائات، لوازم و شرایط انجام آن کار و‌ حرکت و یا موضع گیری افراد و یا جریانات مورد انتقاد را ببینیم و لحاظ کنیم
و سپس برایندی بگیریم و تحلیل خویش را ارائه دهیم.

✔ مراحل:

۱-توصیف و دریافت دقیق واقعیت
۲- بررسی تحلیل واقعیت از زبان منتقد و مورد انتقاد واقع شده
۳- لحاظ کردن اقتضائات،لوازم و شرایط صدور فعل و یا اتخاذ موضع
۴- برآیند نهایی و نتیجه گیری با توجه به سه مرحله ی قبل
یعنی از واقعیت شروع کردیم و به سمت حقیقت رفتیم و سپس بر اساس حقایق ثابت،واقعیات موجود را رزشیابی کردیم.

در نقد باید سؤالات اساسی زیر مطرح شوند: چرا« به چه دلیل، باتوجه به چه ضرورتی»/ چگونه/ با چه/ با کی/ به چه مقدار/ کجا/ چه وقت/ راه دیگه ای نبود؟« بهترین راه این بود»/ به چه قیمتی و….
نقد باید هم محیط بر موضوع باشد و هم ناظر به نگاه جامع و همه جانبه به مسأله باشد.

پی نوشت: اگر طبق انعکاس برخی رسانه ها،کلاه و لباس ورزشی ای که دکتر روحانی پوشیده بودند از برندهای خارجی بوده باشد، عملاً برخلاف راهبرد ها و توصیه های رهبری ‌و قوانین و بخشنامه های دولت و انتظارات مردم بویژه تولیدکنندگان داخلی عمل شده است که ایشان باید پاسخگو باشند و در صورت صحّت از مردم عذرخواهی کنند.

به امید رشد و عبور از سیاسی بازی ها و‌ هجرت به حقیقت طلبی با درک واقع بینی

سعید آتش بار


نسخه چاپی نسخه چاپی

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

  • توصیه ی اخلاقی و حقوقی

    نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا،نشر اکاذیب و تهمت و ... منتشر نمی شود

تبلیغات
تبلیغات

گزارش تصویری

تبلیغات

تبلیغات