کیمیا ملک زاده

دانسجوی دانشگاه یاسوج

همه میخواهند تو چشم باشند

پوشش فرهنگ یک کشور است چرا که پوشش یک کشور نشانه ی تفکرات آن جامعه است در واقع مدگرایی یکی از پدیده های اجتماعی معاصر است و شاید کمتر کسی باشد که درگیر آن نباشد و با بررسی ابعاد مختلف بشر روشن می شود که پدیده ی مد همیشه در تاریخ بوده است

*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست، می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

مدگرایی وخودنمایی
زما زمانه ی تغییرات زمانه ی حرکت سیالت وتنوع است ؛درجهان امروز چیزی نیست که ازموج تغییرات مصون وایمن مانده باشد.
مد و مدگرایی نیز تجسم و تجلی تغییرات در جهان امروز است؛ امروزه از هر دری که وارد میشی به هر سمتی که سرت را می چرخانی تابلوهای تبلیغاتی باچراغ های چشمک زن خودنمایی می کند، از تبلیغ شیر خشک؛ ماشین و لباس گرفته … و امان از دست این مد که یجورایی افراد و به هرشکلی که دلش می خواهد در می آورد! حتی اگر در شان افراد نباشه ؛اما چه کسی یا چه کسانی این مد امروز جامعه رو می سازند؟
پوشش فرهنگ یک کشور است چرا که پوشش یک کشور نشانه ی تفکرات آن جامعه است در واقع مدگرایی یکی از پدیده های اجتماعی معاصر است و شاید کمتر کسی باشد که درگیر آن نباشد و با بررسی ابعاد مختلف بشر روشن می شود که پدیده ی مد همیشه در تاریخ بوده است و این موضوع در دوره هایی از تاریخ با گزینش و انتخاب در چهار چوب های فکری – اعتقادی جامعه صورت گرفته است.
مدگرایی جز لایه های بیرونی و حساس جامعه می باشد و نمادها آیینه ای هستند که روح حاکم و فرهنگ جامعه در آن دیده می شود و یکی ازفراگیرترین نمادها که دارای اهمیت ویژه ای در جامعه هستند لباس و پوشش رایج آن جامعه است؛ جامعه ی ایرانی دارای فرهنگ اصیل و مطابق با شأن و شخصیت زن و مرد ایرانی بوده اما امروزه تربیت و استفاده ازشبکه های ماهواره ای و اینترنتی بدون توجه به حدود از عوامل تقلید از فرهنگ غربی می باشد. وقتی در جامعه ای غلبه باحجم غربی باشد به دنبال آن آرمانها و هنجارهای جامعه شکننده و جوان دچار دوگانگی خواهد شد. در رابطه با مسئله ی پوشش رویکردهای مختلفی مطرح می باشد: الف: عده ای بر این باورند که پوشش امری شخصی است و افراد به تناسب فردیت خود در جهان امروز می توانند هر لباسی که خود بخواهند بپوشند؛ در این رویکرد میل و علاقه ی شخصی است که تعیین می کند ما چه بپوشیم و چه نپوشیم؟
در این رویکرد افراد معتقدند که انسان و انتخاب هایش باید ملاک و محور باشد.
ب: برخی دیگر بر این باورند پوشش امری جمعی و عمومی می باشد و باید با هنجارها و ارزش ها و عرف جامعه همخوانی و تطابق داشته باشد و این هنجارهاست که رهنمود کننده و جهت دهنده ی مصرف ما می باشد این گروه بیشتر خواهان حفظ و نگهداری عرف و مناسک می باشد.
ج: اما رویکرد سوم ترکیبی از دو رویکرد قبلی می باشد آنها معتقدند مرز میان انتخاب شخصی افراد و عرف جامعه همواره بایدحفظ شود و باید هم به ذائقه و عرف شخصی توجه شود و هم بستر و زمینه ی جامعه را همواره مدنظر داشت.
اما امروزه درجامعه شاهدخانم هایی هستیم که پوشیده اند اما عریانند که این با فرهنگ جامعه ی ایرانی همخوانی ندارد و در مقابل برخی مردان زیبایی همسر خویش را با عموم به اشتراک گذاشته و آن را نشانه ی روشنفکری و به روز بودن می دانند اما در واقع باید گفت: دوست عزیز سیب زمینی نباش!
و افسوس از روزی که بی دینی نشانه ی روشنفکری باشد! یکی دیگر از مواردی که در جامعه خیلی به چشم می آید آرایش مردان است که به هیچ وجه با فرهنگ ناب ایرانی مطابقت ندارد به طوری که هنگامی در خیابان قدم میزنی ظاهر زنانه بر صورت مردان خود نمایی می کند؛ فرهنگ نامناسبی بر جامعه حاکم شده است برخی از جوانان نیز کور کورانه و بدون تفکرکارهای تبلیغ شده ای فرهنگ های دیگر را تقلید می کنند و میل به امروزی شدن ناخواسته افراد را به پیروی از الگوهای بیگانه می کشاند؛ درگذشته الگوی رفتاری جوانان خانواده بود اما امروزه جوانان به ارزش های دیگری روی آوردند که در انتخاب نوع پوشش و طرز صحبت و…با عنوان مد یاد می کنند.
درحقیقت همه ی انسانها به زیبایی و آراسته بودن علاقه دارند و می خواهند با دیگران متفاوت باشند اما همین آراستگی باید مطابق با شأن و منزلت زن و مرد ایرانی -اسلامی باشد و طوری نباشد که نگاه انسانی افراد به یکدیگر تبدیل به نگاه ابزاری شود پوشش هر زمان و مکان باید متناسب با مقتضیات آن زمان و مکان باشد و این همان ارزش های حاکم برجامعه است.
در نتیجه تجربه ی دهه های گذشته درجامعه ی ایرانی نشان دهنده ی این است که دیگر نمی توان سبک و الگوی خاصی را از منظر رسمی دولت به مردم و جوانان تحمیل کرد و دست بر قضا هر زمان که الگوی خاصی از دولت و حاکمیت به جامعه ارائه شده شاهد مقاومت مردم در برابرآن بوده ایم بنابراین باید باشناخت زمینه و بستر اجتماعی موجود و اشراف از معانی ذهنی جوانان سعی در ارائه ی الگوهایی داشت که هم حسن تنوع طلبی و مصرف گرایی جوانان را تامین کند و هم بتواند عرف و هنجار های اجتماعی را حفظ نماید چرا که این هنجارها و مناسک اجتماعی هستند که جامعه را ثبات می بخشند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • توصیه ی اخلاقی و حقوقی

    نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا،نشر اکاذیب و تهمت و ... منتشر نمی شود

تبلیغات
تبلیغات

گزارش تصویری

نظر سنجی

نظر شما در مورد سایت چیست؟

View Results

Loading ... Loading ...
یاسوج
۶(°C)
وزش باد آرام
فشار ٢۴.٣۶(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 3-Moderate
رطوبت ٢۴.٣۶(in)

تقویم شمسی

آذر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 123
۴۵۶۷۸۹۱۰
۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴
۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰