تاریخ خبر:آذر ۱, ۱۳۹۶ شماره خبر:25742

سخنگوی جریان عدالتخواه؛
استاندار از فشارهای سیاسیون و لابی نمایندگان هراسی نداشته باشند و عادلانه به خدمت بپردازند

استاندار باید از فشارهای سیاسیون و لابی نمایندگان و‌ حتی تحمیل برخی نظرات مدیران‌ وزارتخانه که با فضای استان آشنا نیستند هراسی نداشته باشند و عادلانه به خدمت بپردازند.

اختصاصی دنانیوز//به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز، خبرنگار گروه سیاسی این پایگاه خبری، در مورد مدیریت کلان جدید استان کهگیلویه و بویراحمد، مصاحبه ای با جناب مهندس سعید آتش بار سخنگو و عضو شورای مرکزی جریان مردمی عدالتخواه استان داشته است که تقدیم حضور مخاطبین گرامی می گردد.

دنانیوز: با توجه به انتصاب استاندار جدید در کهگیلویه و بویراحمد، تحلیل حضرتعالی از وضعیت پیش روی ایشان برای مدیریت استان چیست؟

آتشبار: به نظر اینجانب قبل از پاسخ به این سؤال حضرتعالی باید دو مسأله روشن گردد و سپس به موضوعات بعدی پرداخت.
اول اینکه وظیفه ی یک مسئول در جمهوری اسلامی چیست؟
دوم اینکه وضع موجود و مسبوق مدیریت کلان استان بواسطه ی چه آسیب هایی رنج می برد و عقب نگهداشته شده است؟
اما اینکه مسئول در نظام جمهوری اسلامی باید از چه لوازم و خصوصیاتی برخوردار باشد موضوعی بسیار کلیدی و همچنان تازه و ناب است که حقیقتا جا دارد نخبگان در مورد آن بیشتر کار کنند و فرهنگ سازی داشته باشند.
شاید به جرأت بتوان گفت بخش عمده ای از تفاوت در بینش های مدیریتی و در نتیجه عملکردهای مدیران در دولت های مختلف به همین طرز تلقی های مختلف از مسئولیت در تراز انقلاب و نظام اسلامی بر می گردد که عمق آن در نامه ی معروف شهید بهشتی به امام در تاریخ انقلاب عیان شد.

به اختصار باید عرض کرد که در انقلاب خمینی آموختیم که مدیران نیامدند تا خودی نشان دهند و بارشان را بردارند و لجاجتی بر ضد رقیب جناحیشان بورزند و مطامع جناح و دوستان و خانواده خویش را فرو نشانند، به هرکه بخواهند ظلم کنند و بودجه را هرجا بخواهند هزینه کنند و هر که را میلشان بکشد منصوب کنند و ذیل مدیریتشان، غنی غنی تر و فربه فربه تر، ضعیف ضعیف تر و نحیف نحیف تر شود. و مستضعف یاوری نداشته باشد و متنفذ سیاست باز متظاهر و منفعت طلب قانون دان پلکان اقتصاد و سیاست را به سرعت نور طی کند و به ریش این حکومت بخندد. و این مسئول بی خیال از اینکه از پدران مردم به مردم نزدیکتر است و دین ملت به کوچکترین رفتار او وابسته است و گویی در بیابانی بی ادم و پر از موجودات بی جان زندگی می کند و نسبتی با الناس علی دین ملوکهم نداشته باشد که من امده ام که مدیر دولت باشم و فرمان بردارجناح و چکار دارم به آرمان های ۵۷ و این اوج دمکراسیست که به مطالبات سیاسی دولت برآمده از رأی مردم پاسخ دهم و مرا چه به عدالت و مستضعف گرایی و مبارزه با مفسدین و مستکبرین!

در بینش دینی و انقلابی، مشروعیت یک مسئول در تراز حکومت دینی به تلاش در جهت تحقق عدالت و مبارزه با مفاسد و ارتقاء وضعیت زندگی مستضعفین و فرودستان جهت رفع اختلاف طبقاتی برای شکوفایی استعدادهای تمام بعد همه ی آحاد مسلمین و زمینه سازی برای رشد معنوی و تربیت دینی جامعه می باشد. و باید مسئول حکومت اسلامی به دنبال قدرتمند کردن مردم و جامعه و نظام اسلامی باشد تا به اوج اقتدار و پیشرفت برسند، زیرا که دین و انقلاب ما برای قدرتمند تر شدن و آبادی و رشد آمده است و مطمئنا بدون اتحاد ملی و اقتدار علمی و استقلال بومی و روح انقلابی این مهم دست یافتنی نخواهد بود.

دنانیوز: اینک به تشریح وضعیت موجود مدیریتی استان بپردازید.

آتشبار: مدیریت کلان استان از چند جهت می تواند آسیب جدی ببیند و تجربه ی تاریخی دولت های مختلف نیز مؤید این موارد هست که اشاره خواهم کرد.
یک مسأله مطالبات سیاسیونیست که اکنون جناحشان در دولت حاکم است.
عموما مطالبات سیاسیون در جناح های مختلف، حول انتصابات و امتیازات است. شما خیلی کم می بینید که میان سیاسیون یک جناح در مورد چگونگی خدمت به مردم و اختلاف نظر کارشناسی پیرامون حل مهمترین مسائل استان مشکلی بوجود آید و اهم اختلافات مربوط به این است که فلانی مدیرکل بشود یا بهمانی. فلان امتیاز را به ما بدهند یا به دیگری‌. این عده پس از اینکه فرد مورد نظرشان را منصوب کردند، گویی به اوج آمالشان رسیدند و تا ۴ سال دیگر لب به سخن نمی گشایند و طیف هم جناحی که موفق نشد گزینه ی مطلوبش را منصوب کند شروع به کارشکنی در امورات استاندار می کند و این حکایت سیاسیون است. اساسا مسئله شان این نیست که با مشاوره و نظارت بر عملکرد مسئولین و رصد تمام تحرکات آن ها، زمینه ی خدمت به مردم را فراهم کنند و از مشکلاتشان بکاهند.

مسئله ی بعدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان هستند. نماینده مجلس به دلیل حضور در تهران و امکان ارتباط و رایزنی با وزرا و مسئولین رده بالای قوای مختلف، از قدرت و توان بالای سیاسی بر خوردار است و از این طریق اعمال نفوذ می کند. بنابراین در توزیع خدمات و تخصیص بودجه و اعتبارات و انتصابات استانی و شهرستانی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنند تا پاسخگوی مطالباتی باشند که در ایام انتخابات وعده اش را دادند. و هر کدام نفوذ و لابی قویتری داشته باشد سعی می کند سهم بیشتری را دریافت کند و اینکه کدام منطقه و شهرستان با توجه به شایستگی ها و محرومیت ها از کدام امکانات بهره مندی بیشتر ی داشته باشد عملا با بی توجهی مواجهه می شود و اینجاست که اگر استاندار، فردی با قابلیت فکری بالا و مدیریت قوی و مشراف به استان نباشد نمی تواند در مقابل این خواسته های پایان پاپذیر مواجهه ی مناسبی داشته باشد.
مسأله ی بعدی موضوع مدیران استان است.
به دلیل فضای سیاست زده و تعصبات قبیله ای، وجود افراد متملق،مطیع محض و ضعیفی که سفارش می شوند محتمله که متاسفانه توانایی چندانی هم برای تصدی پست های مدیریتی ندارند. مدیر طراح، خلاق و قدرتمندی که بعضا از حیث فکری و تخصصی با استاندار هم مخالفت می کند و به راحتی هر چیزی را نمی پذیرد ولو اینکه برای استاندار تلخ باشد ولیکن چنین روحیاتی مناسب حال استان است و ترجیح دارند بر مدیران ساکت و مطیع و الت دست سیاسیون و نمایندگان. مدیری که عرضه ندارد بودجه های تخصیص یافته را در محل مناسب هزینه کند و نیازی را برطرف کند و مجبور می شود آن را به تهران برگرداند نیز از آسیب های مدیریتی استان است که استاندار جدید باید توجه داشته باشند.
دنانیوز: چه تصمیمات و سازوکارهایی لازم است که چنین مشکلاتی بهبود یابد؟
آتشبار:چند نکته وجود دارد که عنوان می شود. ابتدا بحث غفلت از اسناد کلان تولیدی نظام توسط مدیران استانی است. مثلا باید مدیران کل و برنامه ریزان با اسناد بالادستی چون سند انرژی، سند جامع آب، مهندسی فرهنگی، سند جامع علمی کشور،چشم انداز ۱۴۰۴ و امثال اینها به خوبی آشنا باشند و حتی مدیران میانی و بدنه های کارشناسی نیز اشراف داشته باشند. روح این اسناد باید بر تمام تصمیمات و سیاست گذاری ها حاکم باشد، چون نتیجه ی ساعت ها کار کارشناسی و تجربیات متراکم دولت هاست.
دوم اینکه به نظر می رسد تصمیمات کلان و برنامه ریزی هایی که در جلسات شورای برنامه ریزی استانداری مصوب می شود تا مدیران آخرین نقاط استان اثرش را نشان نمی دهد و عملا پیگیری ها و اجراییات بر اساس این تصمیمات کلان صورت نمی پذیرد که این موضوع هم مسأله ی مهمی است و باید جناب استاندار پایش های مستمری را توسط گروه نظارتی ویژه ای انجام دهند.
نکته ی اساسی و بنیادین دیگری که در مورد مدیریت کلان استان وجود دارد موضوع پژوهش و آموزش است که البته مسأله ای کشوریست و لیکن در استان ما ضریب بیشتری دارد. توجه به بحث پژوهش های کاربردی و آموزش های تخصصی و افزایش اعتبارات پژوهشی دستگاه ها و اهتمام مدیران به امر پژوهش می تواند پیشرفت استان را با سرعت بیشتری همراه کند.
توجه به جوانان وانتصاب مدیران جوان، شجاع، مبتکر و باانگیزه نیز می تواند خون تازه ای در سیستم مدیریتی استان جاری کند.
در حوزه ی مدیریت موادخام طبیعی استان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ما می توانیم میوه ها و محصولات دامی استان را به فراورده هایی با مزیت نسبی اقتصادی بیشتر و اشتغال پایدارتر تبدیل کنیم. چرا باید ما لبنیاتمان از تبریز باشد، در حالی که روستائیان و عشایر همین استان شیر و کره و ماست تولید می کنند؟
چرا باید آبمیوه و لواشک و امثال اینها از شبستر و ارومیه و سهند باشد در حالی که باغ های میوه ی زیادی در استان ما وجود دارد؟ سال ها پیش کشور ترکیه از همین درخت بلوط ما، شکلات تلخ صادراتی تولید می کرد.
به نظر می رسد اگر مدیریتی در استان اعمال شود که با استفاده از پژوهش های کاربردی و اقتصاد دانش بنیان بتوانیم از تمامی مواد خام استان، فراورده های اقتصادی تولید کنیم جهش خوبی در اقتصاد بومی خواهیم داشت.

دنانیوز: جریان مردمی عدالتخواه مشخصا چه مطالباتی از استاندار جدید دارد و در چه زمینه هایی می تواند همکاری داشته باشد؟
آتشبار: ما تشکیلات نوپا و جوانی هستیم و شاید حداکثر سن اعضای ما حدود ۳۶ سال باشند و عموما میانگین سنی اعضای تشکیلات زیر ۳۰ سال می باشد لذا ظرفیت به شدت بانشاط و خلاقی در جریان وجود دارد که می تواند در خدمت استان باشد.
مثلا ما نیرو داریم که در سن مسیولیت های اجرایی مهم در سیستم وزارت کشور داشتند و امروز تجربیات ارزشمند و قابل استفاده ای دارند. دوستان دیگری هستند که در سطح مشاوره ی برخی مدیریت کلان نهادهای کشوری تجربه دارند و از ظرفیت ارتباطات ملی برخوردارند. همینطور در حوزه ی اقتصاد مقاومتی بومی نیروهای خوش فکر و صاحبنظری در تشکیلات حضور دارند که می توانند برای طرح های بومی ایده پردازی داشته باشند.
نکته ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد قابلیت بانوان تشکیلات عدالتخواهیست که حقیقتا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی توانمندی های بالقوه ای دارند و در صورت ایجاد زمینه های لازم می توانند منشأ اثر باشند.
و لیکن ما چند تا مطالبه ی جدی از استاندار محترم داریم که بخشی از آن ها را در پاسخ به سؤالات قبلی عنوان کردم. آنچه که مهم است غالب شدن گفتمان عدالت است که مهمترین مطالبه ی رهبری از مسئولین در ۱۵ سال اخیر است.
باید از فشارهای سیاسیون و لابی نمایندگان و‌ حتی تحمیل برخی نظرات مدیران‌وزارتخانه که با فضای استان آشنا نیستند هراسی نداشته باشند و عادلانه به خدمت بپردازند.

دوم اینکه مدیرانی را که انتصاب می کنند از روحیه ی تحولخواهی و تغییر پذیری و انقلابی گری برخوردار باشند. از حافظان و‌توجیه کنندگان وضع موجود استفاده نکنند.
نکته ی بعد که از ضروریات سیستم اداری و‌مدیریتی نظام هست، آشنایی با اندیشه های حضرت امام‌ هست. حقیقتا هنوز منظومه ی فکری امام به درستی و عمیق واکاوی نشده است‌.
ما اعلام آمادگی می کنیم که جهت آموزش جامع اندیشه های امام در قالب طرح «آموزه های خمینی برای نظام سازی» با استفاده از مدرسین جریان عدالتخواه و برخی اساتید مجرب در ادارات استان هیچ مانعی نداریم.

دنانیوز: ممنون از وقتی که در اختیار این پایگاه خبری گذاشتید.

انتهای پیام/


ارسال به دوستان ارسال به دوستان نسخه چاپی نسخه چاپی

نظرات کاربران

  • توصیه ی اخلاقی و حقوقی

    نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا،نشر اکاذیب و تهمت و ... منتشر نمی شود

تبلیغات
تبلیغات

گزارش تصویری

نظر سنجی

نظر شما در مورد سایت چیست؟

View Results

Loading ... Loading ...
یاسوج
۶(°C)
وزش باد آرام
فشار ٢۴.٣۶(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 3-Moderate
رطوبت ٢۴.٣۶(in)

تقویم شمسی

آذر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 123
۴۵۶۷۸۹۱۰
۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴
۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰