مسعود شریعت نیا

دانشجوی رشته مهندسی آب

پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز
استان برای دانشگاه یا دانشگاه برای استان؟!

از سوی دیگر آسیبی که ممکن است دانشگاه‌های استان را از رسالت اصلی خود باز دارد برخی اقدامات و به خصوص انتصابات سیاسی است که با رواج آن در دانشگاه ها باید فاتحه رشد علمی را خواند.

*این مطلب از سری یادداشت های مخاطبین دنانیوز است و به معنای تایید تمام یا بخشی از آن از سوی این پایگاه خبری تحلیلی نیست، شما می توانید با ارسال یادداشت آن را نقد یا تایید کنید.

در نگاه اول به نظر می رسد که برای پیشرفت و توسعه در یک استان، یکی از اساسی ترین مراکز دانشگاه است؛ دانشگاهی که با پذیرفتن تعدادی دانشجو و آموزش آن ها بعد از چهارسال(به طور متوسط) نیروی آموزش دیده و تازه نفس به بدنه استان تزریق می کند و این نیروها باید مسیر پیشرفت و آبادانی را طی کنند. حال سوال اساسی اینجاست که آیا دانشگاه های ما به این ظرفیت رسیده اند که مشکلات بخش های مختلف استان را حل کنند؟ به عبارت دیگر آیا دانشگاه های ما توان پاسخگویی به مشکلات استان را دارند؟ اساسا دانشگاه های استان ما میلی به پاسخگویی به مشکلات استان را دارند؟

اینها سوالاتی است که اگر از یک شهروند ساکن استان کهگیلویه و بویر احمد پرسیده شود به طور قطع پاسخی منفی می دهد؛ به این دلیل که امروزه دانشگاه های استان نمودی جز گرم نگه داشتن مغازه های راستای دانشگاه ها و اجاره سالن هایشان به دیگر ارگان ها برای برگزاری همایش ها و جشن ها را ندارند.

حال چرا دانشگاه های استان کهگیلویه و بویر احمد به این سمت میل داده می شوند؟

عدم توجه به ظرفیت های استان یکی از اساسی ترین معضلات دانشگاه های استان ماست. استان کهگیلویه و بویر احمد دارای ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف در بخش های گوناگون است. مراکز آموزشی استان باید بر اساس این ظرفیت ها فعالیت کنند و به طور حداقلی، شناسایی نسبت به این ظرفیت ها را داشته باشند. اما در حال حاضر دانشگاه ما سنجش مناسبی نسبت به این ظرفیت ها ندارد و خودِ این موضوع باعث غفلت و عدم تاثیرگزاری می شود. به طور مثال آیا دانشگاه های استان فکری به حال ظرفیت های کشاورزی و معدنی و اجتماعی استان دارند؟  پایه و اساس دانشگاه های استان مبتنی بر نیازمندی های ملی است و این موضوع بسیار مهم است که دانشگاه های ما نگاهی ملی داشته باشند؛ البته این نگاه نوعی نگاه آرمانی است ولی ابتدا باید نگاه در استان باشد؛ بعد نگاه ملی به آن اضافه شود. وجود رشته هایی که هیچ نیازی به آن ها در استان نیست نیز می تواند یکی از دلایل باشد. نباید رشته های بدون کاربرد در استان ، دانشگاه های ما را معطل بگذارد؛ این رشته ها تنها دانشگاه های ما را فربه می کند و تاثیری در استان ندارد. در ضمن می توان از عدم ارتباط دانشگاه ها با دیگر نهادهای دولتی و خصوصی نام برد. شاید دانشگاه ها به تنهایی نتوانند موثر عمل کنند و نیازمند کمک و حمایت دیگر اُرگان ها باشند که متاسفانه ارتباط خوبی بین دانشگاه ها و این اُرگان ها نیست، گویا این مجموعه ها جزایری جداگانه هستند که هیچ راه ارتباطی بین آن ها نیست. نگاه دسته سومی به دانشجویان را می توان از علل بد عمل کردن دانشگاه ها دانست؛ متاسفانه جامعه دانشگاهی ما استاد سالار است و به وضعیت دانشجویان نگاه مثبتی ندارد. در حال حاضر در دانشگاه های استان نگاه اصلی به اساتید بعد از آن به کارکنان دانشگاه و در آخر نگاه به دانشجویان است؛ این یعنی اولویت دسته سومی دانشجویان. اگر دانشجو محور قرار بگیرد، می توان به خوبی از ظرفیت او استفاده کرد و در مسیر صحیح آن را به کار برد. می توان گفت دانشگاه ها اساساً برنامه ای جامع و کارا برای دانشجویان به جز ایجاد شرایط برای پاس شدن واحد های درسی خود ندارند و نمی توانند طی این چهار سال، دانشجو را برای کار و دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور آماده کنند. این یکی از نقاط ضعف اساسی دانشگاه های ماست که تنها با محور قرار گرفتن دانشجو قابل حل است. البته ناگفته نماند خود دانشجوها نیز با قرار گرفتن در مسیر نادرست در دانشگاه ها دچار تغییراتی می شوند که باعث توقع نابجا از  جامعه می شود. این توقعات را سیستم نامناسب دانشگاه ها به دانشجویان به صورت ناخودآگاه وارد می کند.

به طور کلی محصول یک جامعه مدرنیته برای یک جامعه سنتی بدون در نظر گرفتن شرایط استان که بافت قومیتی و سنتی دارد، نمی تواند عملگرا باشد؛ به نظر می رسد بیشتر، بسط دادن این وضعیت به دیگر نواحی مثلا(شهرستان های کوچکتر)  نیز به مثابه سمی است که شاید بعدها در بستر اجتماعی شهرستان های کوچک خود را نمایان کند.

از سوی دیگر آسیبی که ممکن است دانشگاه‌های استان را از رسالت اصلی خود باز دارد برخی اقدامات و به خصوص انتصابات سیاسی است که با رواج آن در دانشگاه ها باید فاتحه رشد علمی را خواند.

پی نوشت: سیاستی که بر مبنای قدرت طلبی و قوم گرایی استوار باشد نه تنها قادر به حل مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه همچون فقر، بیکاری و رفع موانع پیشروی توسعه یافتگی نخواهد شد بلکه خود عامل دو دستگی و تباهی جامعه بویژه نیروهای جوان دانشگاهی و سرمایه‌های بالقوه جامعه خواهد شد و این بلای بزرگی است که سال هاست گریبانگیر استان نخبه پرور و در عین حال محروم کهگیلویه و بویراحمد گردیده و رهایی از آن جزء با عبور از این منیت‌های خود ساخته و خلوص نیت برای خدمت به مردم می‌سر نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • توصیه ی اخلاقی و حقوقی

    نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا،نشر اکاذیب و تهمت و ... منتشر نمی شود

تبلیغات
تبلیغات

گزارش تصویری

نظر سنجی

نظر شما در مورد سایت چیست؟

View Results

Loading ... Loading ...
یاسوج
١٧(°C)
وزش باد آرام
فشار ٢۴.٣۶(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 4-Moderate
رطوبت ٢۴.٣۶(in)