تاریخ خبر:آبان ۳۰, ۱۳۹۴ شماره خبر:11647

گفتگو با مهندس جلال کامران:
معضل ترافیک در گچساران/راه کارهای غیراصولی و کارشناسی نشده

شهرسازی یک کار سیستماتیک و دقیق است و باید از تمام جوانب یک طرح شهری را بررسی کرد از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ولی متاسفانه در برخی مدیریت ها این نوع نگاه وجود ندارد.

اختصاصی دنانیوز//به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز؛ زیبایی فضای شهری و ترافیک روان اثر بسیاری در رضایتمندی و آرامش روانی شهروندان دارد و می تواند بسیاری از آسیب های ناشی از فشارهای روانی روزانه را کاهش دهد. شهرستان گچساران نیز از این قضیه مستثنی نیست و با توجه به بودجه ی عمرانی خوبی که در این سالها از طریق درصد آلایندگی مناطق نفتی اطراف و دیگر منابع به این شهر اختصاص داده شده در حال پیشرفت است اما متاسفانه در بعضی مواقع این اقدامات برعکس هدف مورد نظر ظاهر می شوند و شهروندان را دچار زحماتی بی حاصل می کنند. برای بررسی وضعیت ترافیکی و و مشکلات شهر سازی این شهر به سراغ یکی از کارشناسان خبره این امر در شهر رفتیم تا فارغ از دعاوی سیاسی و جبهه گیری های مرسوم مشکلات گچساران را واکاوی کنیم.

جناب آقای مهندس جلال کامران عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گچساران و عضو پایه یک نظام مهندسی , کارشناس رسمی دادگستری هستن که در فضای دانشگاه آزاد قبل از شروع کلاسشان پای صحبت این استاد دانشگاه آزاد نشستیم.

مهندس کامران صحبت های خود را اینگونه شروع کردند:

با توجه به قدمت و سابقه ی گچساران، متاسفانه شهر مورد کم لطفی قرار گرفته و آنطور که در منزلت شهر است به آن بها داده نشده. چه بسا که در سالیان آینده مشکلاتی که برای شهرهای نفتی همچون مسجد سلیمان پیش آمده برای این شهر هم اتفاق بیفتد. وظیفه ی ما و مسئولین است که جلوی این روند را بگیریم و با گرفتن تصمیمات به جا از آن جلوگیری کنیم.

دنانیوز: تحلیل شما از وضعیت ترافیکی شهر گچساران چیست؟

در این شهر کار اصولی و کارشناسی شده در افق های دراز مدت صورت نگرفته چراکه گچساران شهری با جمعیت ۱۳۰ هزار نفری است و در چند سال اینده با افزایش جمعیت مشکلات حال حاضر اعم از سنگینی ترافیک در مرکز شهر و عدم پخش متوازن امکانات در سطح شهر دوچندان خواهد شد. متاسفانه در این چند سال کار اصولی جای خود را به اقدامات مقطعی داده است و پروژه های بزرگ بدون در نظر گرفتن بافت شهری و نیز فرهنگ منطقه اجرا می شوند. شاهد این مدعا تعداد بسیار سرعت گیرها در سطح شهر است و مسئولین محترم در هر جایی که تصادفی صورت گرفته یک سرعت گیر قرار داده اند.


DSC_0097

در این چند سال بحث ترافیک و زیرگذر با یکدیگر گره خورده. پنداشته می شد که با صرف هزینه ی مالی و زمانی بسیار برای اجرای زیرگذر می توان تا چند سال بار ترافیکی مرکز شهر را کاهش داد ولی شاهد هستیم این پروژه که به نظر بنده یک کپی از کلان شهرها بوده جواب عکس داده و ما بیشترین ترافیک را در ضلع جنوبی و ورودی این زیرگذر جنب پمپ بنزین شاهد هستیم و معضل بزرگی برای شهروندان است. این نیز عدم کار کارشناسی صحیح را در پس این پروژه نشان می دهد چرا که با توجه به بافت خطی شهر گچساران و نیز تجمیع امکانات بانکی، درمانی – بهداشتی و مراکز خرید در خیابان بلادیان عامل اصلی مشکل شناسایی نشده بود و این باعث شد ما توفیقی در این پروژه نبینیم.

فرهنگ ترافیک در شهر ما بسیار ضعیف است و بعضی از رفتارهای مردم باعث شده ترافیک بیش از چیزی که باید باشد آزار دهنده شده است. برای مثال کسبه ی خیابان بلادیان مکان روبروی مغازه ی خود را ملک شخصی می دانند و پارکینگ تمام وقت ایجاد کرده اند و یا ماها سعی داریم تا درب مغازه یا بانکی که در آنجا کاری داریم خودرو خود را ببریم و همین دیدگاه ها در کنار برخی رفتارهای غیر اصولی ماموران راهنمایی که سعی دارند تنها با جریمه مسئله ترافیک را حل کنند باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در شهر شده است.

دنانیوز: شما به بخشی از مشکلات خیابان بلادیان اشاره کردید به نظر شما راه حل های ترافیکی این خیابان تا الان جواب داده؟

شهرسازی یک کار سیستماتیک و دقیق است و باید از تمام جوانب یک طرح شهری را بررسی کرد از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ولی متاسفانه در برخی مدیریت ها این نوع نگاه وجود ندارد. از این جمله می توان به طرح یک طرفه سازی معابر سطح شهر اشاره کرد. طرحی که شاید ۱۰ فایده داشته باشد اما باعث ایجاد ۲۰ ضرر است که باعث شده هم مسیر تردد شهروندان بیشتر شود و سردرگمی حاصل از پیچیدن در خیابان های کناری باعث ناراحتی شهروندان شده است. برای مثال اگر ما بخواهیم به خیابان بلادیان برویم مجبوریم که از محله سادات و خیابان مدرس و بشارت عبور کنیم که این باعث شده در جاهای دیگر شهر نیز شاهد ترافیک باشیم.

DSC_0102

در کنار این مسائل نیز احداث ساختمانهای تجاری و مسکونی چند طبقه در بافت قدیمی خیابان بلادیان در کنار جایگزینی این بافت که به عنوان شناسنامه ی شهر بوده است آسیب های جدی بدنبال دارد. برای مثال این مجتمع ها با آن تعداد واحد نیاز به پارکینگ مناسب دارند و معابر مناسب جهت حجم رفت آمدی که آنها نیازمندند؛ اینها بر دیگر مشکلات جمع می شوند و کار ساماندهی را سخت می کنند.

البته چند وقتی است که از ایجاد پارکینگ طبقاتی در سطح شهر صحبت به میان آمده اما به نظر من همانطور که قبلا هم گفتم تا فرهنگ ترافیکی مردم درست نشود این طرح هم بی اثر خواهد بود.

برای بهتر درک کردن مسئله یک خاطره از دوستی که در اروپا کار میکرد برایتان تعریف می کنم. ایشان و همکارش هر روز به محل کار می رفتند اما خودرو خود را در ۲ کیلومتر از محل کار پارک می کردند. ایشان در همان اوایل آشنایی از همکارش پرسیده بود چرا این جا پارک می کنی در حالی که جلوتر هم جای پارک وجود دارد جواب همکارش این بود که ما وقت کافی برای رسیدن به محل کار داریم اما بقیه ی افراد شرکت شاید این وقت را نداشته باشند پس بهتر است محل های نزدیک تر را برای آنها بگذاریم.

در قسمت دوم گفت و گو با مهندس کامران به واکاوی طرح بافت های فرسوده و نبود المان شهری پرداختیم که در گزارش بعدی منتشر می شود


ارسال به دوستان ارسال به دوستان نسخه چاپی نسخه چاپی

نظرات کاربران

  • سعید روزافزای ۲۰:۱۳ پنج شنبه, ۵ آذر, ۱۳۹۴

    درود بر مهندس کامران

    امتیاز به این نظر: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • توصیه ی اخلاقی و حقوقی

    نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا،نشر اکاذیب و تهمت و ... منتشر نمی شود

تبلیغات
تبلیغات

گزارش تصویری

نظر سنجی

نظر شما در مورد سایت چیست؟

View Results

Loading ... Loading ...
یاسوج
٣۶(°C)
وزش باد ٧(mph)
فشار ٢۴.١٢(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 9-Very High
رطوبت ٢۴.١٢(in)