رسول سروش نیا

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران

آرمان خواهی، مسیری به سوی زندگی اصیل  

چرا برخی انسان ها در میانه ی راه انتخابی خود، خسته می شوند؟ شاید در ابتدا به ذهن خواننده بیاید که این انسان ها در زندگی خود، هدف مشخصی ندارند! اما با اندک تاملی در خواهیم یافت که اطراف ما پر است از انسان هایی که برای خود هدف هم داشته اند، اما در مسیر…

چرا برخی انسان ها در میانه ی راه انتخابی خود، خسته می شوند؟

شاید در ابتدا به ذهن خواننده بیاید که این انسان ها در زندگی خود، هدف مشخصی ندارند! اما با اندک تاملی در خواهیم یافت که اطراف ما پر است از انسان هایی که برای خود هدف هم داشته اند، اما در مسیر رسیدن به هدف دچار خستگی، تردید، و تزلزل هایی شده اند. اما اصلا” آرمان خواهی به چه معناست؟ آیا آرمان همان هدف است؟ آیا آرمان خواهی به معنای هدف داشتن است؟ یا چیزی فراتر از آن خواهد بود؟ یک داوطلب کنکور را در نظر بگیرید که هدف خود را قبولی در رشته ی پزشکی دانشگاه تهران تعریف کرده و برای رسیدن به این هدف تلاش هم می کند، اما در میانه ی راه خسته شده و دچار سستی در مسیر می شود. به نظر شما علت چیست؟ و یا مبارزی را در نظر بگیرید که در میدان مبارزه با تمام قدرت در حال مبارزه است، اما ناگهان دچار ضعف و سستی می شود. قطعا” پیش بینی اینکه چه سرنوشتی در انتظار اوست، کار دشواری نخواهد بود….آری! شکست و حذف از ادامه ی مسیر….

زندگی هم یک مبارزه است و برای داشتن بهترین عملکرد در این مبارزه، باید تا آخرین لحظه جنگید. و آنچه در این مبارزه، به مبارز، انرژی، هوشیاری، ثبات، و تعالی می دهد آرمان خواهی است. هدف صرفا” یک نقطه است. اما آرمان خواهی یک مسیر و فرآیند است. آرمان خواهی، مسیر حیات ابدی است. مسیری که در آن، یک برنامه ی کلی و درازمدت برای داشتن یک زندگی زیبا طراحی شده است و هر کدام از اهداف ما، در دل این برنامه ی کلی، صاحب یک برنامه ی جزئی خواهد بود. تنها در مسیر آرمان خواهی است که می توانی به عنوان یک مبارز، مسائل و بحران ها را شناسایی و حل کنی….چرا که آرمان خواهی، هنر از بالا به زندگی نگاه کردن است. هنر از بالا میدان مبارزه را نگریستن ! تنها با چنین نگاهی است که می توانی بر میدان مبارزه ی زندگی اشراف کامل داشته باشی و در این حالت است که به خود می گویی که اگر چنین مساله ای پیش آمد، کدام برنامه را فدای کدام برنامه باید کرد؟ نقش غیر قابل انکار نگاه از بالا را به خوبی می توان در میادین ورزشی مشاهده کرد، تا جایی که بزرگ ترین مربیان رشته های مختلف ورزشی، خود را نیازمند به آنالیزورهای بسیار قوی می دانند که در سکوی بالا نشسته و اطلاعات و نیازهای تیم را لحظه به لحظه به مربی انتقال داده و فرصت و توانایی حل بحران ها را به مربی تیم می دهند. به گونه ای که اگر خوانندگان گرامی، لیگ جهانی والیبال امسال را کمی حرفه ای تر دنبال کرده باشند نقش آنالیزورها(نگاه از بالا به میدان مبارزه) را به خوبی در قهرمانی فرانسه در این لیگ مشاهده کرده اند…به گونه ای که فرانسه قبل از حضور در فینال، در چند بازی حساس و سخت، تا آستانه ی شکست و حذف از مسابقات پیش رفت. اما این آنالیز و نگاه از بالا بود که از شکست، پیروزی ساخت و ورق مبارزه را به سود فرانسه برگرداند. به گونه ای که یک مربی جوان و نه چندان مطرح، بر اندیشه ی تمام مربیان نامی دنیا غلبه می کند و از فرانسه ی بی ستاره، با نگاه از بالا به میدان مبارزه، مجموعه ای قوی و شایسته ی قهرمانی می سازد. و این مساله بسیار روشن است که اگر اولویت های زندگی را مشخص نکردیم و اصل و فرع زندگی را نشناختیم، به راحتی حادثه های زندگی، ما را با خود می برد.

باید به خود یادآوری کنیم “زندگی من برای اینکه رنگ و بویی داشته باشد، برای اینکه صبح به ذوقی بیدار شوم و شادی و موفقیت را در زندگی خود تجربه کنم، لازم است در آرمان ها و ارزش های زندگی، خود را بازیابی کنم” آری….”خود را بازیابی کنم” حتما” تا به حال با کسانی روبرو شده اید که غصه می خورند که فرصت های زیادی را در زندگی از دست داده اند. این شکست ها به این علت است که اصول و ارکان شخصیت خود را درست تشخیص نداده اند و اهداف خود را اولویت بندی نکرده اند. در نتیجه حالا با چیزهایی روبرو شده اند که اصل زندگی نیست!

باید به خود یادآوری کنیم که در زندگی، نقش های متعددی داریم. نقش هایی که هر کدام، بخشی از زندگی ما را تشکیل داده و تکمیل می کند. و آنچه هماهنگی این نقش ها را در در مبارزه ی زندگی کارگردانی می کند و مانع خستگی، تردید، و تزلزل در انسان می شود آرمان خواهی است. چرا که در آرمان خواهی، اهداف و رویاهای انسان، منطبق بر درونی ترین ابعاد وجودی او هستند. این ابعاد، همان ابعاد شخصیت ساز انسان هستند که موفقیت ها و سرنوشت او را رقم می زنند و عبارتند از “خیال، عقل و قلب” بزرگ ترین مشکل انسان امروز- حتی انسان دیندار- این است که ارتباط خود را با این ابعاد شخصیت ساز خود از دست داده است و یا در صورت داشتن ارتباط، نتوانسته این ابعاد اصیل شخصیت خود را هماهنگ و مدیریت کند. این است که کارها و روشی که با آن زندگی می کند، خستگی آور و سبب حیرانی او می شود. در واقع برای کامل تر شدن، ابتدا باید جامع تر شوی و برای داشتن یک زندگی اصیل، باید ابتدا به یک شخصیت جامع دست یابی. چرا که انسان جامع، با عقلش درست برخورد کرده، خیالش را درست مدیریت می کند، و از همه مهم تر دلش را جهت داده و پرورانده است. چنین جامعیتی نتیجه ی آرمان خواهی است و تنها در چنین حالتی است که انسان دیگر دچار خستگی و تردید نخواهد شد. چرا که آرمان خواهی، انطباق نگرش انسان بر درونی ترین ابعاد وجودی اوست. در این نگرش است که جوان آرمان خواه، با شناختی که از خود می یابد، به خودآگاهی می رسد و در هنگام انتخاب رشته ی تحصیلی خود، تخصص علمی خود را در شخصیت خود جست و جو می کند. بر خلاف جوان هایی که در اثر عدم خودآگاهی ناشی از آرمان خواهی، حتی شخصیت خود را هم در تخصص علمی شان جست و جو می کنند و آن هنگام که چنین جست و جویی بی نتیجه می ماند فضای یاس و خستگی و فرار از رشته ی تحصیلی که خود انتخاب نموده بر مجامع علمی و آموزشی کشور حاکم می شود.(البته در پیدایش چنین فضایی، عوامل مهم دیگری نیز دخیل می باشند که در این قالب نمی گنجد) در چنین فضایی است که می بینیم فشارهای روحی و روانی زیادی بر چنین انسان هایی وارد شده و امنیت روانی جامعه را به خطر می اندازد. خصوصیت بارز آرمان خواهی همین است که انسان ابتدا شخصیت و عالم خود را می شناسد و بعد جهت زندگی خود را در رسیدن به این عالم تعیین می کند. در چنین حالتی حتی دیگر مشکل کمبود وقت هم مطرح نمی شود. چون شناخت کافی از خود وجود دارد و مسیر و جهت زندگی کاملا” مشخص است. با حاکمیت چنین نگرشی دیگر انسان دچار تردید و تزلزل نخواهد شد. چرا که می داند در زندگی باید نقش ها و اهداف متعددی برای خود ترسیم نماید و تمام آنها را در مسیر آرمان خواهی به هم ارتباط دهد و این گونه خواهد شد که رسیدن به هیچ هدفی برای او پایان نخواهد بود. بلکه آغازی بر بخشی دیگر از مسیر زندگی و حرکت از ایستگاه بعدی خواهد بود.

آرمان خواهی به زندگی ما افق می دهد. آری….نه تنها نگاه ما را به افق می سپارد، بلکه افق را به نگاه می سپارد و به زندگی ما، معنی می بخشد. آرمان خواهی شخصیت ساز است. چرا که در آرمان خواهی، اهداف و رویاها، منطبق بر درونی ترین ابعاد وجودی انسان هستند. “خیال، عقل، و قلب” ابعادی که هماهنگی و مدیریت آنها توسط انسان، از او یک  شخصیت قوی، محکم، و پویا می سازد. در چنین شخصیت جامعی، خیال، عقل، و قلب – و به زبان ساده تر تمام سلول های بدن – درگیر کار و هدف مورد نظر می شوند و دیگر خستگی در میانه ی راه معنایی نخواهد داشت. آرمان خواهی وحدت را در تمام سلول های بدن به وجود می آورد. اما آرمان خواهی که نباشد، فقط و فقط ذهن است که درگیر است و این همه تلاش و کوشش در مسیر طولانی زندگی، موجب خستگی و تزلزل خواهد شد. چرا که ذهن کار اضافی انجام داده است. کاری که باید با میلیاردها سلول دیگر انجام می شد.

لازم است با خود تکرار کنیم که تنها در مسیر آرمان خواهی است که می توانیم به نهایت ارزشمندی خود دست یابیم. چرا که آفریدگار و مربی حقیقی انسان ها، در برنامه ای که برای دست یابی بشر به زندگی اصیل فرستاده فرموده است”إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ یَهدیهِم رَبُّهُم بِإیمانِهِم….همانا کسانی که ایمان آوردند و اعمال شایسته(تعهدات متناسب با ایمان) به جای آوردند، پروردگارشان به وسیله ی ایمانشان(که با عمل همراه است) هدایتشان می نماید”(۱) این آیه به زیبایی و با صراحت تمام، بیان می دارد که تنها مسیر منتهی به زندگی اصیل، مسیر آرمان خواهی است. یعنی ایمان همراه با عمل….چه در زندگی فردی و چه در جامعه. و برای دست یابی به این مهم، ابزاری قوی چون “خیال، عقل، و قلب” به انسان ها داده و از آنها خواسته که با هماهنگی و مدیریت صحیح این ابزار، به شخصیت هایی قوی و جامع تبدیل گشته و در اثر این وحدت، جامعه را به یک جامعه ی آرمان خواه تبدیل نمایند. و این آرمان ها را در آیات متعدد معرفی و تبیین نموده است: عدالت، امنیت، رفاه جامعه، آباد شدن روی زمین و آباد شدن دل انسان ها، و ….

آری! آرمان ها، خواسته های خداست. و خود نیز به ما اطمینان خاطر داده است که اگر در مسیر آرمان خواهی باشی، تو را یاری خواهم نمود و چراغ هدایت را هر لحظه پیش پای تو خواهم نهاد. آنجا که فرمود”وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ ….و آن کسانی که در راه ما(و به خاطر اهداف الهی) مجاهدت کنند، به راه های خود(که همان زندگی اصیل و حیات طیبه است) رهبری شان می کنیم. و بی گمان، خدا با نیکوکاران است”(۲)

آری! بی شک خداوند، انسان های آرمان خواه را یاری خواهد کرد. و به یاد آوریم کلام زیبای حضرت امیر علیه السلام را که فرمود” ارزش مرد، به اندازه ی همت اوست” پس کمربند همت ببندیم که ارزش های والای انسانی، با راحت طلبی به دست نخواهد آمد….و در ابتدای این مسیر که به درازای تاریخ است، ببینیم و بپذیریم تابلوی نصب شده به دست سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی را که فرمود” آرمان خواهی انسان، مستلزم صبر بر زنج هاست….” برای برخی ها کاشته شدن بذر در دل خاک، شاید در ابتدا نوعی مرگ باشد. رفتن در دل خاک و تجربه ی تاریکی. اما این فقط خود بذر است که می داند از پس این همه اتفاق است که رشد می کند و درختی قوی و نیرومند می شود.ترس، بذر را عقیم می کند و امید و عشق، آن را رشد می دهد و به درخت تبدیل می کند. و این امید و عشق و رشد، مسیر آرمان خواهی انسان است….

تو پای به راه نه و هیچ مپرس                       خود راه بگویدت که چون باید کرد

 

پی نوشت :

۱ _ آیه ۹ سوره یونس

۲_ آیه ۵۸ سوره عنکبوت

نظرات کاربران

  • امیرحسین مددی ۲:۳۰ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    واقعا زیبا و جذاب بود بسیار متشکرم اقای سروش نیا.
    واقعا اگر زندگی ارمان خواهانه مرسوم شود حتما انسان ها به جایگاه های بزرگی دست می یابند.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 1

    پاسخ دادن
  • محمد فرشادفر ۸:۲۸ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 10

    پاسخ دادن
    • محمد جواهری ۱۸:۱۰ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

      مثل اینکه متن خودتون هم نیاز به ویرایش داره اون جایی که میگید:
      ” شاید این موضوع نشان از مخاطب خاص و تحصیلکرده در رشته ای خاص داشتن متن یاشه…”
      یاشه با باشه اشتباه شده!

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 1

      پاسخ دادن
    • سید محمد محققیان ۲۰:۳۶ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

      اینکه این متن برای قشر خاصی باشه درست نیست.در واقع هر کس به اندازه ای توان فکریش میتونه از این مطلب نتیجه بگیره.معلومه که یک شخص که فکر خوب و اندیشمندی داشته باشه بیشتر از یک شخص عادی از این متن درس زندگی می گیره.همچنین در نوشته هایی که در فضای مجازی قرار داده میشه اشتباه تایپی رایجه ولی مهم معنی و مفهومه.

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 1

      پاسخ دادن
  • سید محمد محققیان ۱۴:۳۳ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    بسم الله الرحمن الرحیم
    تشکر میکنم از اقای سروش نیا که مطلبی با این موضوع مهم که تا کنون کمتر روی ان کار شده رو در سایت گذاشتن و با خوندن متن به راحتی میشد فهمید که کار زیادی روی ان شده.
    بعضی جملات ان واقعا زیبا بوده و من را یاد سخنان اساتید سخن می انداخت مثل “نه تنها نگاه ما را به افق می سپارد، بلکه افق را به نگاه می سپارد ” و “در واقع برای کامل تر شدن، ابتدا باید جامع تر شوی و برای داشتن یک زندگی اصیل، باید ابتدا به یک شخصیت جامع دست یابی.” و … .
    انتقادات کوچکی نیز دارم که شاید به دلیل جامع نبودن مطالعات اشتباه یا سطحی باشند.

    ۱)ارجاع شمار ۲ که گفته شده ایه ۵۸ سوره عنکبوت است در واقع ایه ۶۹ ان می باشد که البته به دلیل شباهت این دو ایه امکان اشتباه وجود دارد.همچنین ترجمه گفته شده این ایه به نظر همراه با کمی تغییر می باشد و در چند قران که من نگاه کردم به جای “و به خاطر اهداف الهی” از “با خلوص نیت ” استفاده شده.البته این به من اشتباه بودن ترجمه شما نیست.

    ۲)در بخشی نیز گفته شده “! آرمان ها، خواسته های خداست.” که در واقع ارمان مسلمانان واقعی لقاع الله است و فقط رسول خدا به این درجه رسیدند.

    ۳)در متن گفته شده “چرا که آرمان خواهی، هنر از بالا به زندگی نگاه کردن است. هنر از بالا میدان مبارزه را نگریستن ” ولی از دید من ارمان خواهی دید عمیق و همه جانبه است.

    ۴)در متن گفته شده “چرا که انسان جامع، با عقلش درست برخورد کرده، خیالش را درست مدیریت می کند، و از همه مهم تر دلش را جهت داده و پرورانده است.”ولی از دید من دل منشع احساسات است و احساسات را باید کنترل کرد و با انها منطقی برخورد کرد و عقل را باید جهت دهد.

    یا علی.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 17 Thumb down 1

    پاسخ دادن
  • نويد سليمي ۱۷:۱۳ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای سروش نیا…
    متن بسیار جذابی بود …بسیار کاربردی بود برای افرادی مثل بنده که سال آینده کنکور دارند…
    واقعا این آرمان هست که به انسان هدف میبخشه!!!
    ولی آیا هر آرمانی….؟؟؟آرمانی که خواسته ی خود شخص باشه و برخاسته از علاقه باشه…متاسفانه آرمان ها در کشور ما علاقه شخصی نیستند بلکه این جامعه هست که آرمان مورد علاقه خودش رو به ما تحمیل میکنه!!!برای مثال کنکور!متاسفانه کنکور ما در ایران چیزی متضاد با آرمان های شخصی هست…آرمان در کنکور و نظام آموزشی کشور ما چیزی جز پزشکی نیست….آیا واقعا غیر پزشک ،این مملکت به شغلی نیاز ندارد؟؟؟متاسفانه حتی پدر و مادر ها هم تک بعدی فکر میکنند و چیزی به جز پزشک یا شغلی پر درآمد نمی خواهند و نمی بینند!!!
    این شرایط جامعه هست که انسان ها رو تا این حد وابسته به مادیات کرده؟؟؟؟چرا در غرب هر دانش آموز به راحتی میتونه هر رشته ای که علاقه به اون داره رو انتخاب کنه و در آمدی مناسب داشته باشه؟؟رشته هایی که در ایران خنده دار به نظر می رسن!!!
    همه این هارو جامعه تعیین میکنه…!!!
    باید بیشتر به جامعه بپردازیم!
    خسته نباشید*

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 13 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • چنگیز آشوری ۲۰:۰۱ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام و احترام حضور جناب مستطاب مهندس رسول سروش نیا … با سپاس و تبریک برای مقاله ای که سهم خواندنش نصیبم شد…سپاسگزارم …این موضوع موضوعی است که خمیرش آب میبرد و حالا حالاها میشود چکش کاری اش کرد… ادامه بغرمایید و راهکار عملی هم بدهید… بقول دوستی “آرمانها چون ستارگان آسمانند شاید نتوان به آنها دست یافت اما در این شب تازیک و بیم موج و طوفانی چنین حایل به واسطه آنها میشود راه را از چاه شناخت و سختی را به جان خرید… سپاسمندم… سبز باش ای یار خوش سودای ما…یا علی مددی

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • امین موسویان ۲۰:۳۷ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    بسیار اموزنده بود امیدوارم از این دست مقالات پخته در سایر حوزه ها هم از داش رسول وهم از بقیه دوستان دنانیوز شاهد باشیم.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 2

    پاسخ دادن
  • محمد جواهری ۲۰:۴۹ دوشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴

    سلام
    متن جالبی بود، لطفا ادامش بدید.
    فرق آرمان و هدف رو عالی مشخص کردید.
    برای اینکه نابغه پرورش دهیم باید محیط را برای نابغه شدن آماده کنیم،آرمان خواهی جامعه آرمان خواه می خواهد نه آرزو خواه…
    در مورد متن هم باید بگم که: گاهی باید سکوت کرد تنها دید و شنید
    سپاس برای وقتی که گذاشتید.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • احسان امیرخانى ۱۳:۵۷ سه شنبه, ۲۰ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام خدمت تمامی بزرگواران
    خیلی ممنونم از شما جناب آقای سروش نیا بابت مطلب بسیار مفید و آموزنده تون؛ واقعا مطلب دلنشین و آرامش بخش بوده؛ من که به شخصه استفاده کردم.
    همیشه ی ایام سربلند و موفق باشی
    یاحق

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • محمد ۱۴:۱۴ سه شنبه, ۲۰ مرداد, ۱۳۹۴

    خیلی خوب بود.ان شاء الله که تلاشتان در این مورد ادامه داشته باشد.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 1

    پاسخ دادن
  • فرهاد ۱۶:۲۰ سه شنبه, ۲۰ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام
    مطلب و کلمات مورد استفاده واقعا زیبا و بجا بود هرچند دوستان انتقادهایی داشتند بنظرم من غلط املایی یا تایپی پیش می آید در سایت های دیگر هم مشاهده می شود و زیاد اتفاق می افتد و حتی تکرار می شود در کل مطلب مفیدی است.هرچند انتقاد دوستان برای پیشرفت بیشتر و تمام تر می تواند مفید باشد.
    موفق باشید

    (اصلاح شده)

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • عرفان 1999 ۱۸:۴۸ سه شنبه, ۲۰ مرداد, ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود به خصوص برداشت های دوستان از متن. اگه اقای سروش نیا یا دوستان وارد مسایل مرتبط به این یادداشت مثل انتخاب رشته و کنکور شوند میشه در اینده از این له مباحث استفاده زیادی کرد

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 19 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • احسان محمدی ۱۹:۳۱ سه شنبه, ۲۰ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام خدمت جناب سروش نیا
    ۱- کاش عکس بهتری غیر از ۳*۴ یا حداقل عکس مرتبط با موضوع میفرستادید
    ۲- متن هماهنگی لازم برای گرفتن نتیجه لازم رو نداره بعضی موضوعات چند بار مطرح شدن گاهی از لحن عامیانه و گاهی بسیار جدی استفاده شده
    ۳- مقدمه چینی لازم ایجاد نشده و مستقیما وارد بحث شده
    ۴- با اصل موضوع کاملا موافقم ولی به نظرم میشد بهتر و خلاصه وارتر کار بشه

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 2

    پاسخ دادن
    • رسول سروش نیا ۱۹:۱۳ چهارشنبه, ۲۱ مرداد, ۱۳۹۴

      سلام آقای محمدی
      از اینکه وقت گذاشتید و مطلب رو مطالعه کردید و اینطور موشکافانه نظر دادید سپاسگزارم…..
      در مورد گزینه ی شماره ی ۲ از نظرات شما حقیقتا” بنده با برخی از استانداردهایی که برای یادداشت نویسی عنوان شده موافق نیستم….بخصوص برای یادداشت های اجتماعی که هر انسانی ممکنه از زاویه ی خاصی به مساله نگاه داشته باشه….همون طور که در نظرات سایر دوستان ارزشمند که مطرح شده به خوبی دیده شده….با نتیجه گیری نگارنده ی مطلب در مورد مسائل اجتماعی اینچنینی موافق نیستم. بلکه بر این اعتقادم که نگارنده ی مسائل اجتماعی وظیفه دارد لایه های مختلف مساله را – در حد توانایی فکری و مهارتی- باز کرده و نتیجه گیری را به مخاطب واگذار نماید. چرا که در مسائل اجتماعی، مخاطب یک جامعه است و جامعه یعنی بی نهایت انسان، و این یعنی بی نهایت دنیای متفاوت!!!
      همونطوری که دیده میشه یکی از دوستان به کنکور اشاره کرده….دیگری به انتخاب رشته….و آقای موسوی به نهضت عاشورا و مساله ی مهدویت!!!
      قطعا” نظرات شما و سایر دوستان، یاری دهنده ی ما در هر چه پر بار تر شدن مطالب بعدی خواهد بود….
      وجودتان پر از آگاهی….

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0

      پاسخ دادن
  • سید روح الله موسوی ۱۱:۱۲ چهارشنبه, ۲۱ مرداد, ۱۳۹۴

    جناب آقای سروش نیا باسلام و خسته نباشید وتشکر از انتخاب این موضوع بسیار مهم که نشان¬دهنده آگاهی شما نسبت به مسائل مهم جامعه و مطالعه شما دراین زمینه می¬باشد.
    ممنون که به دور از هرگونه بحث های سنگین فلسفی و اعتقادی نظرها را با سمت این موضوع کشانده وبا مثال¬های ساده و قابل فهم عمق واهمیت این مسئله را برای ما مشخص کرده¬اید.
    بله، برای کامل بودن باید جامع بود و این جامعیت باعث پیشرفت در همه ابعاد زندگی می¬شود، زیرا هنگامیکه فردی دارای جمیع صفات عالیه باشد می¬تواند زمینه رشد را درخود شکوفا سازد.
    اندیشه سالم، عقل سالم و قلب سالم هر سه زمینه ساز در رشد و تعالی فردی و به تبع آن تعالی اجتماعی است. که هدف تمامی ادیان الهی رسیدن به اینئتعالی اجتماعی است که هماهنگی با فطرت و ذات پاک انسانی دارد.
    ای کاش شما نویسنده گرامی در مورد آرمان¬های الهی و نیاز به این آرمان¬ها در مباحث سیاسی و اجتماعی نظر خود راابراز می¬کردید. بنده حقیر جای این قسمت را در این متن بسیار زیاد حس میکنم. چون موضوع آرمان خواهی بحثی جدا نشدنی از اندیشه های اسلام ناب محمدی(ص) می¬باشد. به عنوان مثال در پژوهش پیرامون آرمان خواهی در سیره علوی و قیام حسینی و حتی آرمان خواهی در قیام مهدوی می¬توان نتایج بسیار مهمی بدست¬آورد. امیدوارم در مطالب بعدی که از شما انتشار داده می¬شود بطور جدی وارد این مباحث شوید.
    برای شما نویسنده گرامی اجری شایسته را از حضرت حق مسئلت میکنم.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • سید اسماعیل خوشنام ۱۱:۱۶ چهارشنبه, ۲۱ مرداد, ۱۳۹۴

    مهندس سروش نیا
    با سلام
    بحث آرمان گرایی که در این متن بررسی کرده اید بسیار خوب نوشته شده و با مطالعه آن شور و هیجانی در خواننده ایجاد می شود. اما همانطور که در متن فوق اشاره شده، آرمان خواهی یک مسیر و فرآیند است، در یک مسیر چه بسترهایی لازم است؟…….نقش جامعه در ایجاد این بسترها نیاز به بررسی ندارد؟….
    به نظر این حقیر شما در بحث آرمان خواهی فقط به خود فرد و آرمان های وی پرداخته ولی این مساله علاوه بر روحیه فرد، نیاز به محرک هایی برای ایجاد این روحیه در فرد دارد و این محرک ها نیاز به بررسی دارند. اولین چیزی که باید بررسی شود این موضوع است که آرمان های یک انسان متمدن امروزی چه چیزها و مسائلی است. یقینا نیاز است به مساله آرمان خواهی از چند بعد نگاه کرد که مهمتری ابعاد آن جامعه و بستر سازی، روحیه آرمان گرایی اشخاص جامعه و عوامل موثر بر آنها، نقش دین و معارف اسلامی در رسیدن به این روحیه می باشند.
    پیشنهاد اینجانب این است که متن فوق که بسیار خوب و هنرمندانه بحث و طراحی شده است با بسط دادن این موضوع آنرا به مقاله ای تبدیل و در مجلات معتبر داخلی به چاپ برسانید.
    با تقدیم احترام به شما دوست عزیزم
    ————————————————————————————–

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0

    پاسخ دادن
    • رسول سروش نیا ۱۹:۲۵ چهارشنبه, ۲۱ مرداد, ۱۳۹۴

      سلام آقای خوشنام
      از خطاب های لطیف و اشارات ظریف شما بی نهایت سپاسگزارم….گمان نکنم کسی از جوانان و بخصوص دانشجویان ارزشمند جامعه ی ما با نظرات شما مخالفتی داشته باشه….اما از آنجا که لازمه ی هر حرکتی یک تلنگر است، هدف بنده انداختن تبر بر گردن بت بزرگی بود که در ذهن خود ساخته ایم….بتی که نامش نشدن و نتوانستن است….و اثر پرستشش ماندن و ایستایی!!!
      وجودتان پر از آگاهی….

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0

      پاسخ دادن
  • ناشناس ۱۶:۰۳ چهارشنبه, ۲۱ مرداد, ۱۳۹۴

    م علیک اقای سروس نیا مطالبتون عالی هستن ومعلومه که مطالعات زیادی داشتین وامیدوارم که در راهی که پیش گرفتین موفق باشین و از شما مقالات دیگه ای هم بخونیم .
    دوستان انتقادای مفیدی از متن شما کردن که میتونه کمکتون کنه البته بیشتر میشه اسمش گذاشت پیشنهاد و نظر تا انتقاد و این به معنی بد بودن متن شما نیست .
    بنده هم به نوبه خودم نظرم رو میگم.
    اینکه شما به عقل و قلب و خیال اشاره کردین و شاید ارکان اصلی باشن ولی پذیرش محدودیت هم برا رشد و شخصیت سازی موثر هس اینکه واقعا افرادی داریم که باتوجه به عقل خودشون راه رسیدن به ارمانشون رو پیدا میکنن ولی گاهی اتفاقاتی میفته که انسان باید به خوبی اون رو مدیریت کنه و به عنوان محدودیت اون رو بپذیره نه اینکه وسط راه خسته وناامید بشه و مسیر رو رها کنه .
    اگه این حرفو میزنم به این خاطره که با اینجور موردا برخورد داشتم کسانی بودن که هدف و ارمان رو با عقلشون درست انتخاب کردن ولی به خاطر بعضی اتفاقات که نتونستن مدیریت کنن یا اون محدودیت رو بپذیرن منحرف شدن و از راه بدر شدن شاید بشه گفت باتوجه به علمشون راه رو بخوبی نشناختن یعنی علمشون مفید نبوده ولی دلیل اصلی اون نمیتونه باشه چون حدودی از مسیر رو طی کرده ولی نتونسته با بعضی شرایط و محدودیت ها کنار بیاید.
    بعضی وقتا شرایط ادم رو محدود میکنه مثلا فردی که هوش واستعداد خوبی داره پشتکارم داره ولی شرایط برا درس خوندن نداره و اون فرد رو محدود میکنه که تا جایی که شرایطش داره درس بخونه این حرف رو بخاطر این میزنم که مثال های عینیش رو دیدم که همین جوری بود .

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • سید محمد محققیان ۹:۱۱ پنج شنبه, ۲۲ مرداد, ۱۳۹۴

    بسم الله الرحمن الرحیم
    آقای محمدی با نقد شماره یک موافقم ولی با نقد شماره ۲نه.اننقادتون تکراری بود و شبیه انتقاد آقای فرشاد فر بود که دوستان پاسخ دادن.شما کتاب دین و زندگی ۱ رو بخونین توش نوشته قرآن برای همه انسان هاست ولی همه انسانها به یک اندازه از آن نمی توانند نتیجه گیری کنند و نیاز به کتاب تفسیر دارند یا چندین بار بخوانند و در هر بار مطالب جدیدی یاد میگیرند
    من خودم این متن رو بار اول که خوندم خیلی خوشم اومد ولی بار بعد که مطالعه کردم نتیجه های بهتری گرفتم.
    منظور شما از مقدمه چینی چیه؟ مقدمه چینی برای آماده کردن ذهن مخاطب هست با موضوع پس این چیه؟»را برخی انسان ها در میانه ی راه انتخابی خود، خسته می شوند؟
    شاید در ابتدا به ذهن خواننده بیاید که این انسان ها در زندگی خود، هدف مشخصی ندارند! اما با اندک تاملی در خواهیم یافت که اطراف ما پر است از انسان هایی که برای خود هدف هم داشته اند، اما در مسیر رسیدن به هدف دچار خستگی، تردید، و تزلزل هایی شده اند. اما اصلا” آرمان خواهی به چه معناست؟ آیا آرمان همان هدف است؟ آیا آرمان خواهی به معنای هدف داشتن است؟ یا چیزی فراتر از آن خواهد بود؟ یک داوطلب کنکور را در نظر بگیرید که هدف خود را قبولی در رشته ی پزشکی دانشگاه تهران تعریف کرده و برای رسیدن به این هدف تلاش هم می کند، اما در میانه ی راه خسته شده و دچار سستی در مسیر می شود. به نظر شما علت چیست؟ و یا مبارزی را در نظر بگیرید که در میدان مبارزه با تمام قدرت در حال مبارزه است، اما ناگهان دچار ضعف و سستی می شود. قطعا” پیش بینی اینکه چه سرنوشتی در انتظار اوست، کار دشواری نخواهد بود….آری! شکست و حذف از ادامه ی مسیر….«
    در مورد نقد ۴ درست میگید میشد بهتر کار کرد ولی مختصرتر نه بلکه در مورد این مطلب مهم باید مفصل صحبت کرد و اون رو در نگاه سیاسی و اجتماع ی بیشتر بررسی کرد.
    من خودم از کسانی بودم که به شما لایک دادم چون دیدگاه انتقادی در کنار گفتن خوبی ها رو دوس دارم و اعتقاد دارم که در بهبود شخصیت موثره .یا علی

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • حسین نادری ۹:۴۳ پنج شنبه, ۲۲ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام مطلب مفیدی بود استفاده کردم لااقل مدتها بود این موضوع رو مطالعه نکرده بودم
    استفاده از جملات ساده، تصاویر مرتبط، مثال های ساده و مرتبط، برجسته کردن جملات کلیدی متن با قلم درشت تر متن رو خوانا تر میکنه
    ای کاش استنادات روایی و علمی رو اول استفاده میکردی
    نتیجه گیری رو تحت یک عنوان جدا میذاشتی
    انسجام مطالب اگر بیشتر میشد بهتر بود
    ان شاءالله همیشه موفق باشی
    منتظر نوشته های بعدی هستیم

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • امیرعلی زندش ۱۳:۵۶ پنج شنبه, ۲۲ مرداد, ۱۳۹۴

    آرمان خواهی خوب و ساده زندگی کردن، احترام به حقوق اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، رفاهی… بشریت و همنوعان خود، احترام به طبیعت و آفرینش و… خلاصه پاسخ به ندای درونی انسان و انسانیت می باشد. باسپاس از تلاشتون جهت تهیه و ثبت مطلب خوب و موثرتان

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • سیروس خلیلی ۱۸:۰۸ جمعه, ۲۳ مرداد, ۱۳۹۴

    با سلام خدمت دوست گرامی آقای محمدی! در نظرتون بخش عدم هماهنگی برای حقیر مبهمه. لطفا چناچه این ناهماهنگی محتوایی ست و نگارشی نیست در نقدتون به متن بیشتر اونو توضیح دهید. تا مراد ناقد برای خواننده شفاف تر حاصل بشه. تشکر.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • میثم ۱۱:۲۱ شنبه, ۲۴ مرداد, ۱۳۹۴

    سلام داداش رسول
    خیلیییی عالی بود هم از لحاظ موضوع انتخابی هم محتوا
    خیلی چیزا یاد گرفتم ممنونم ازت
    همونطور که شهید همت فرمودند که ” اگه هدف رسیدن به خدا باشه پیروزیم چه بکشیم چه کشته بشیم پیروزیم …” و این همون آرمان خواهیه
    منتظر مطالب بعدی هستم

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • م.د ۱۸:۴۷ شنبه, ۲۴ مرداد, ۱۳۹۴

    سلام عالی و قابل فهم…

    امتیاز به این نظر: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • reza ۱۵:۱۲ دوشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۴

    سلام خسته نباشید اقای سروش نیا مطلب خیلی خوبی نوشتین امیدوارم توراهی که پیش گرفتین موفق باشید

    امتیاز به این نظر: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • هادی غفاری ۱۹:۱۳ سه شنبه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۴

    استفاده بردیم رسول جان
    در ضمن از اینکه می بینم این پست باب گفتگویی رو بین دوستان باز کرده بسیار خوشحال شدم
    در ضمن اگه عکس بهتری استفاده می شد شاید بهتر بود
    موفق باشی

    امتیاز به این نظر: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • میرزامحمد ۱۹:۲۱ سه شنبه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۴

    احسنت
    حقیقتأ استفاده بردم.

    امتیاز به این نظر: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • عدالتخواه ۱۲:۴۳ پنج شنبه, ۲۹ مرداد, ۱۳۹۴

    سلام فوق العاده بود. کهگیلویه به داشتن چنین جوانان اندیشمند و متفکری افتخار میکند امید است جریان ناب وزلال عدالتخواهی با قلم ودستان چنین جوانانی در استان وشهرستان ما بارور شود تا شاهد تجربه زندگی طیبه و رفع فقر وفساد وتبعض در جامعه باشیم.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • علی موسویان فر ۲۱:۲۷ جمعه, ۳۰ مرداد, ۱۳۹۴

    عرض سلام خدمت آقا رسول گل و خوانندگان محترم این مقاله
    بعضی کلامات ذاتا بار مثبت دارن مثل همین آرمان خواهی اما باور کن به اندازه تعریف آدما از خدا آرمان خواهی هم تفاسیر و تعاریف مختلف داره و به نظرم باید همت کنی و مقاله ای در جزئیات و مصادیق آرمان خواهی بنویسی که به عقیده من هم می تونه کاربردی تر و چالشی تر باشه
    اینکه آرمان در عمل یعنی چه؟ مرزش با تعصب کجاست؟ آیا مدیرا و برنامه ریزای کلان کشور , خوبی و آرمان خواهی رو از مرز شعار عبور دادن یا نه و در کل مرز بین عمل و حرف در این حوزه کجاست ؟
    آیا آرمان همون آرزو هاست؟ آرمان خواهی مفهومی فردیه یا اجتماعی ؟
    چالش ها و استفاده های فردی از واژه هایی مثل آرمان خواهی چیه؟
    و اینکه ما که صدر تا ذیل کشورمون سرشار از تکرار این واژه هست چرا در ابتدایی ترین مفاهیم اون لنگ می زنم و اصلا همین بحث که آیا در خوب فکر کردن و به تعبیری همون آرمانی زندگی کردن آیا لنگ می زنیم یا نه
    به نظرم با ارائه مقاله ای حول این سوالات بشه آرمان و آرمان خواهی رو شفاف تر و کاربردی تر بحث کرد
    ولی در کل زحمتی که کشیدی و دقدقه ای که داری قابل تقدیره

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • مجتبی یداللهی ۲۲:۰۲ سه شنبه, ۳ شهریور, ۱۳۹۴

    با سلام خدمت همه عزیزان و جناب مهندس سروش نیا
    بسیار خوشحالم که این مقاله بسیار پر بار و درخور تامل رو از جنابعالی خودم
    بسیار زیبا بود واقعا استفاده کردیم
    همیشه سرافراز و پیروز باشی انشاءالله

    امتیاز به این نظر: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ دادن
  • توصیه ی اخلاقی و حقوقی

    نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا،نشر اکاذیب و تهمت و ... منتشر نمی شود

تبلیغات
تبلیغات

گزارش تصویری

نظر سنجی

نظر شما در مورد سایت چیست؟

View Results

Loading ... Loading ...
یاسوج
١۴(°C)
وزش باد ١۴(mph)
فشار ٢۴.٢١(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 1-Low
رطوبت ٢۴.٢١(in)