تاریخ : دوشنبه, 7 مهر , 1399 11 صفر 1442 Monday, 28 September , 2020
0
بخش اول:

پَساانتخابات کهگیلویه و مسئله امروز ما

  • کد خبر : 30624
  • 05 آگوست 2020 - 12:03
پَساانتخابات کهگیلویه و مسئله امروز ما
وقتی خواص سیاسی، فقط در روزهای انتخابات نمایان می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف منطقه، ظهور و بروزی ندارند و سرمایه اجتماعی خود را در طول هر چهار سال در خدمت تحول‌خواهی در جامعه و آماده‌سازی فکری و روحی مردم برای جهش‌های آرمانی به کار نمی‌گیرند، و زنده نگه داشتن گرایشات متعالی انسانی را دغدغه خود نمی‌دانند، چه توقعی از حامیان و مریدان و توده‌ی جامعه می‌رود؟!

به گزارش دنانیوز؛ شاید بخش عمده‌ای از مباحث سیاسی روز کهگیلویه و گفتگوهای مجازی و واقعی، حول چالش‌های ایام انتخابات در جریان است و طرفداران دو نامزدی که اقبال بیشتری داشتند همچنان در حال‌و‌هوای انتخابات هستند.

چرا این‌گونه است و آیا امکان طرح موضوعات و مباحث دیگری وجود ندارد؟! و یا اگر مسائل دیگری مطرح می‌شود، نمی‌توان در فضای غیر سیاست‌زده‌ی انتخابات، بدان‌ها پرداخت؟!

این سوالات از این منظر اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که، توان و زمان بخش زیادی از کُنشگران جوان سیاست در کهگیلویه، در وادی جدال‌های بی‌خاصیتِ روزهای انتخابات مصرف می‌شود و در چنین شرایطی، فضای عمومی سیاسی ما، درجا خواهد زد و رسیدن به توسعه‌ی سیاسی مطلوب، دوردست‌تر خواهد شد.

دلایل این ناهنجارِ ناهمگن عرصه‌ی سیاست کجاست و چه باید کرد؟!

پرداختن دقیق و ذوابعاد به این موضوع، از حوصله‌ی یک یادداشت خارج است، ولیکن به اختصار نکاتی را طرح خواهم کرد؛

۱- ظل گسترده‌ی سیاست بر سپهر حیات کهگیلویه؛
شوربختانه، سیاستِ “سیاست‌زدگی” بر تمام ابعاد و شئون زندگی مردم کهگیلویه سایه انداخته است، بحدی که سایه‌ی آن، حتی بر آسمان زندگی آنان، چیرگی دارد.

سیاست‌زدگی آفت است.از رسالت‌های حقیقی انقلاب اسلامی، درهم‌آمیختگی فرهنگ و سیاست با اصالتِ فرهنگ، بعنوان زیربنای اصلی حیات طیبه‌ی جامعه ایمانی بود. هر چند سکولارهایی که مدعی جدایی دین و فرهنگ دینی از تمام ابعاد زندگی بشر بودند، براساس فرهنگ تولیدی غرب پَسارنسانس، کاملا در مقام عمل، مقید به این درهم‌تنیدگی آن دو بودند.

در کهگیلویه، تمام شئون، ذیلِ ظل وسیع سیاست و برخوان گستران آن، ارتزاق می‌کنند و همین است که، پیوندهای خانوادگی و طایفه‌ای، حب و بغض، ازدواج‌ها و افتراق‌ها، مناسبات اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و حتی ظهور و یا اضمحلال اختلافات نزدیکترین اعضای خانواده، متاثر از فضای سیاست‌زده‌ی انتخابات مجلس است.

با بررسی و ارزیابی نه چندان عمیقی، می‌توان دریافت که مزیت‌های حاصل از چنین فضای پرشور و حضورِ حداکثری، در مقابل خسارت‌های جدی که می‌بینیم، بسیار ناچیز است.

ما، سیاست‌زده‌ایم بدین معنا که تمام اصول فرهنگی و فضائل اخلاقی را برای نیل به اهداف سیاست‌زده، زیر پا می‌گذاریم و سیاست‌ورزی نمی‌کنیم، بلکه با سیاسی‌بازی، سیاست‌زده شده‌ایم!

و حقیقت و حقایق فطری و آرمان‌ها و گرایشات عالی مدفون در وجود ذی‌شعور ما، در این کشاکش سیاست‌زدگی، رنگ می‌بازد و در معیارهای انتخابمان، اثری از آرمان و حقیقت یافت نمی‌شود.

۲- بی‌مسئله‌گی:
جامعه‌ای که بی‌مسئله است، برایش مساله می‌تراشند و در زمینی که غایت آن مشخص نیست، به بازی گرفته می‌شود.
چون فضای سیاسی ما، بی‌مسئله است، درگیر دعواهای زرگری نعمتی- حیدری می‌شویم و فرصت تفکر درمورد مسائل جدی‌تر و بنیادین را پیدا نمی‌کنیم.

رسانه‌ها و نخبگان، صاحبانِ تریبون و اندیشه، نقش مهمی در تولید مسئله در جامعه‌ی سیاسی و فرهنگی را دارند.
حال، تصور کنید اگر نخبگان و رسانه‌ها، خود عامل اصلیِ تشدید این دعواهای روزهای انتخابات باشند، مسیر جامعه به کدام سو رهنمون می‌شود؟!

۳- خدمت و پیشرفت، فقط توسط‌ ما، مشروعیت دارد؛
نکته‌ی بسیار مهمی که دورنمای تاریکی از فعالیت‌های سیاسی کهگیلویه را نمایان می‌کند، انحصار در خدمت برای دستیابی به قدرت است.

فضای سیاست‌زده و هیجانات و تعصبات کاذب ناشی از آن بحدی بر فکر و عمل جامعه اثرگذار است، که عملکردهای خوب رقیب سیاسی را نمی‌توان دید و از انعکاس رسانه‌ای آن نیز رنجور می‌شوند، زیرا که خدمت فقط باید از طریق خودشان محقق شود و با این نگاه، هیچ‌گاه به هم‌افزایی و هم‌اندیشی برای پیشرفت کهگیلویه، از مسیر کمک به مسئولانی که همفکرشان نیستند، نمی‌اندیشند.

مبادا ما کمک کنیم به رقیب سیاسی‌مان و توفیقاتی کسب کند، زیرا که در انتخابات بعدی کارنامه‌ی درخشانی برای عَرضه خواهد داشت و ما نمی‌توانیم اقبال مردمی را جذب کنیم. این گزاره که چیزی جز، بی‌تقوایی سیاسی نام ندارد، در فضای سیاسی ما نهادینه شده است. از کمک به رقیب سیاسی، حتی اگر منتج به پیشرفت کشور شود سر باز زنیم، زیرا که منافع سیاسی ما به خطر می افتد!

۴- تفوق نگاه رسمی و قدرت‌محور به اثرگذاری فرهنگی و سیاسی؛

یکی از مهمترین آسیب‌های فرهنگ عمومی ما، مشروعیت یافتن حضور در قدرت برای تاثیرگذاری اجتماعی‌ست. بدین معنا که هرکس مسئولیت اجرایی و سیاسی گرفت، محل توجه و تمرکز مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد و تنها راه خدمت و اثرگذاری حضور در قدرت است.

نتیجه‌ی تفوق چنین نگاهی، تقلیلِ اثرگذاری ظرفیت‌های مردمی و خودجوش فرهنگی و تشکل‌ها و احزاب سیاسی در جامعه است، و ارزیابی دقیقی از استعدادهای انسانی جامعه نمی‌توان داشت.

از دلایل تعصبِ افراطی و تشدید اختلافات در فضای سیاست‌زده، وجود همین واقعیت دردناکیست که تنها مسیر خدمت و کار برای جامعه، از قِبَل حضور در قدرت است.

۵- روح آرمان‌خواهی و پیگیری ارزش‌های فطری، در سیاست‌ورزی بومیِ ما، برجستگی چندانی ندارد.
البته بخش عمده‌ی این مسئله، به تربیت سیاسی خواص سیاسیِ ما برمی‌گردد.
چند درصد خواص سیاسی ما که مرجعیت سیاسی دارند، دغدغه‌ی عدالتخواهی و آزادی‌خواهی و تحقق ارزش‌های معنوی و فضیلت‌های ژرف اجتماعی را در کهگیلویه دارند، و برای این مهم، اقداماتی داشته اند؟!

وقتی خواص سیاسی، فقط در روزهای انتخابات نمایان می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف منطقه، ظهور و بروزی ندارند و سرمایه اجتماعی خود را در طول هر چهار سال در خدمت تحول‌خواهی در جامعه و آماده‌سازی فکری و روحی مردم برای جهش‌های آرمانی به کار نمی‌گیرند، و زنده نگه داشتن گرایشات متعالی انسانی را دغدغه‌ی خود نمی‌دانند، چه توقعی از حامیان و مریدان و توده‌ی جامعه می‌رود؟!

نهایتِ این وضعیت، نه سر از حرکت عمومی بسمت تحقق آرمان‌ها در می‌آورد، و نه تصور درستی از واقعیت به ما می‌دهد.

ادامه دارد..

سعید آتشبار؛ دبیر جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد

لینک کوتاه : http://denanews.ir/?p=30624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.