تاریخ : یکشنبه, 9 آذر , 1399 14 ربيع ثاني 1442 Sunday, 29 November , 2020
0

دیشموک و آسیبی فراتر از متن « خودکشی یا مسئولیت کُشی»

  • کد خبر : 28156
  • 17 دسامبر 2019 - 10:34
دیشموک و آسیبی فراتر از متن « خودکشی یا مسئولیت کُشی»

? هنوز با قاطعیت علمی و دقیق،نمی توان دلایل بروز پدیده ی خودکشی دیشموک را در چند سال اخیر عنوان کرد ولیکن با بررسی میدانی و‌ مطالعاتی که انجام داده ام، راجع به موارد زیر می توان تأملات جدی کرد ☑️هویت: ✔️کلان هویت ?سه عنصر هویتی در جامعه ایرانی اثرگذاری جدی دارند. اسلام/ مذهب، ایران/ […]

? هنوز با قاطعیت علمی و دقیق،نمی توان دلایل بروز پدیده ی خودکشی دیشموک را در چند سال اخیر عنوان کرد ولیکن با بررسی میدانی و‌ مطالعاتی که انجام داده ام، راجع به موارد زیر می توان تأملات جدی کرد

☑️هویت:
✔️کلان هویت
?سه عنصر هویتی در جامعه ایرانی اثرگذاری جدی دارند.
اسلام/ مذهب، ایران/ ملیت، تجدد/ غرب
در تاریخ معاصر ما ،هیچ حرکت اجتماعی بوجود نیامده است،مگر اینکه دین و دینداران در ان نقشی محوری داشته اند.
مردم ایران همواره رابطه ی تنگانگی با مذهب و دین و‌ نمادها و نهادهای معرف دین داشته اند.
مردم‌استان کهگیلویه و‌ بویراحمد نیز اقبال بسیار خوبی نسبت به دین و‌ روحانیت بروز می دادند‌،بویژه در جوامع روستایی که حدود نیمی از تراکم‌جمعیتی استان را تشکیل می دهد.
عنصر ملیت که وقتی به سطح استان ها و‌خرده فرهنگ‌ها تنازل داده می شود نیز، سنت ها یا خرده فرهنگ‌های بومی نامیده می شود، اثرگذاری زیادی در سبک زندگی های مردم دارد.
بخش یا بسیاری از مناسبات جامعه ی بومی ما ،متاثر از مواریث تاریخی و سنت های گذشتگانیست که در جوامع سنتی زیسته اند.
تجدد نیز بهرحال تمام ساحات حیات ما را در حال تسخیر هست و ما در میانه و برزخی از اسلام و‌غرب در حال گذاریم و از تکنیک و‌ابزار تا پوشاک‌و‌خوراک و زبان و‌فرهنگ متاثراز غربیم.
بنظر می رسد در دیشموک، کارکرد دین در حال حاضر به اقل اثرگذاری رسیده است وجای خالی طلاب جوان بانشاط در تک تک منازل روستایی انجا احساس می شود‌‌
رد پای سنت، در عمده ی تصمیمات اساسی خانواده و مناسبات اجتماعی مشاهده می گردد.
تجدد نیز در رسانه ها و مقایسه ها، سرک می کشد و بویژه نسل جوان را از امید به تغییر و بهترشدن ، باز می دارد‌
هویت دین باید نقش خود رادر پیرایه زدایی از سنت و تطبیق با زمانه و تعدیل تجدد بیش از پیش اثرگذارتر نشان دهد

✔️هویت های خرد
?بدلیل تاثیرگذاری عنصر سنت، نقش زن در نظام‌خانواده در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. ظلم به زن در نقش افرینی های چند وجهی،از تأمین معیشت و تدبیر امورات فرزند و چوپانی و کار در منزل تا ایفای نقش مادری و‌همسری، بدون تاثیرگذاری شایسته در تصمیمات مهم خانواده،موجب بروز انزوا و انفعال در نظام رفتاری زنان دیشموک شده است‌
تاییرگذاری و‌هویت فرزندان نیز در نظام خانواده وضعیت مناسبی ندارد.

☑️ چالش های تیره ای و‌ضرورت گفتگو

تکثر تیره در ایل بهمیی اگر چه ظرفیتیست که در صورت تدبیر صحیح و التفات به چرخه ی تعارف« شناسایی »_ یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی و‌جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا_ می تواند موجب تحکیم مناسبات و تألیف قلوب گردد ولیکن باز هم بدلیل تاثیرگذاری نگاه های تاریخی گذشتگان،به محملی برای بروز اختلافات تبدیل شده است و حتی بخشی از زمینه های گفتگوی مفرح و‌ شادی افرین انان، تمسخر تیره های بومیست‌.
بنظر می رسد ایجاد حلقات گفتگو به بهانه های مختلف و‌ خلق برنامه هایی که هرچه بیشتر اتحاد و‌انسجام انان را بیشتر کند، از ضروریات ان دیار است.
بویژه وقتی که قابلیت بروز نزاع در این منطقه بالاست.

☑️ مسئولیتم ارزوست
طبق پایش اولیه ، خودکشی یک انسان هم وطن، احساس مسئولیت را در آحاد عمومی مردم ایجاد نمی کند و غالب نخبگان و‌ توده،حساسیت چندانی نشان نمی دهند وبا یک بحران مسئولیت پذیری اجتماعی جدی مواجهیم.
☑️موسیقی،عرفان و روان

طبق گفته ی مردم شناسان، عرفان در جامعه ی ایران، چند نوع است.
بنا به موقعیت جغرافیایی، نوع تجلی عرفان ها متفاوت است. بطور کلی در مناطق کوهستانی، عرفان ظهور بیشتری دارد و در مناطق کویری فلسفه‌.
عرفان استان ما مناجاتیست و لذا موسیقی و شعر ما محزون است و غم محور.
فارس و کرمانشاه و‌تبریز، عرفان خراباتی دارند و موسیقی و شعر شاد و طرب انگیز.
دیشموک و‌بطور کلی ایل بهمئی، توانایی و تعلق خاطر زیادی در سرودن اشعار و موسیقی محزون دارند که اغلب،محتوای اشعار اشاره به تاریخ ادم های کهن ایل، هجران محبوب وطبیعت خاطره انگیز و‌حب خاک و‌ وطن دارد‌.
بنظر نمی رسد روان انان ، روان ارام ‌و‌ ساکنی باشد.
علی رغم سکوتی که در تکیه به دیوار خانه با چشمانی منتظر و تماشاگهی عابران جاده های روستایی دارند،ولی گویا یک دنیا حرف دارندو سینه ای پر شِکوه.

☑️ عدالت
کمبود ابتدایی ترین امکانات در برخی روستاها، جاده های نامناسب و عقب ماندگی مفرط،یاداور قصه ی پردرد همیشگی بی عدالتی در تخصیص بودجه ها و فقدان روحیه انقلابی در ابادکردن زندگی مستضعفین بعنوان صاحبان حقیقی انقلاب است

اما چه باید کرد؟؟
باید کاری کرد.جدی و دلسوزانه.
الگوی موردپیشنهادی که بتواند در درازمدت، مسائل این منطقه رابرطرف کند ذیل این عناصر قابل طرح است.
حکمت/ فطرت/ مردم/ عدالت
حکمت: بمعنای گمشده ی مؤمن و‌نگاه عمیق به هستی و پدیده ها و‌روابط در جهان است.
نگاه حکیمانه باید به پدیده ها داشت.
فطرت: مردم را باید به فطرتشان بازگردانیم.ارمان های فطری انان باید از زیر خروارها خاک سربرارند و‌تاثیرگذاری سنت های غلط به حداقل برسد.
مردم: نخبگان/ توده/ جوانان فعال مردمی/ مسئولین
نخبگان باید درگیر موضوع خودکشی شوند.
علم و‌توان انان باید برای حل مسأله متمرکز شود.
توده ی مردم با ید مسئولیت پذیر شوند.نسبت به جان یک هموطن حساس شوند.روح بی تفاوتی و عادی سازی فضای منطقه باید بخشکد.
جوانان مردمی بعنوان موتورهای محرک و و اسطه های نخبگان با مردم، جریان سازی فرهنگی و‌اجتماعی سالم را در دستور کار قرار دهند‌ و خون تازه ای به دیشموک تزریق کنند و به میان مردم روند و اموزش های حداقلی رابیاموزند.
طلاب جوان مرد و زن،فضای روستاها را سرشار از تعاون و تعایش و معنویت و نور کنند.
مسئولین باید بسترها و زمینه های اثرگذاری جوانان و نخبگان را فراهم‌کنند و درتأمین نیازهای توسعه ای مردم بکوشند‌
تربیت عدالتخواهانه،ضد ظلم، پرسشگر و ازاده ی مردم باعث می شود که همواره منتظر ناجی نمانند و بارور شوند و توانمند.

مسئله ی دیشموک‌جز با خودباوری مردم دیشموک و‌برمبنای فطرت و حکمت، حل نمی شود.

لینک کوتاه : http://denanews.ir/?p=28156

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.