تاریخ : یکشنبه, 5 بهمن , 1399 11 جماد ثاني 1442 Sunday, 24 January , 2021
1

دیداری با بانوان هم ولایتی در حرم کریمه اهل بیت

  • کد خبر : 16835
  • 15 جولای 2016 - 23:07
دیداری با بانوان هم ولایتی در حرم کریمه اهل بیت

امروز وقتی در حرم مطهر بی بی معصومه (ص) از صحن صاحب الزمان وارد حرم شدم کفش ها را به کفشداری تحویل دادم، ناگهان به خانمی با لباس های محلی مواجه شدم و کلی خوشحال و مسرور شدم همیشه در سایر استان ها که هم ولایتی ها را می بینم بهجتی دوباره می یابم.

امروز وقتی در حرم مطهر بی بی معصومه (ص) از صحن صاحب الزمان وارد حرم شدم کفش ها را به کفشداری تحویل دادم، ناگهان به خانمی با لباس های محلی مواجه شدم و کلی خوشحال و مسرور شدم همیشه در سایر استان ها که هم ولایتی ها را می بینم بهجتی دوباره می یابم. شلوار و تمبان لری با مینای مشکی لری و حجابی اصیل و بومی، چهره هایی دردکشیده ی حاکی از رنج، زحمت، سختی و تلاش.

دختر بچه کوچکی همراهشان بود، دوست داشتم بایستم و سلامی کنم و حالی بپرسم ولی امکانش نبود.. ده قدم جلوتر رفتم، دیدم جمعیت ۳۰ نفری از بانوان هم ولایتی گوشه ای در سمت چپ کفشداری نشستند. بدون درنگ رفتم سمتشان تا ارادتی عرضه کنم. یکی از خدام داشت با آنها صحبت می کرد.

چندثانیه ای گذشت تا نشاط و سرورم از این دیدار به تلخی و اندوه مبدل گشت. همه با هم خادم را صدایش می کردند. یکی می گفت ( بی تنم هی هی هی« با تو هستم هی هی هی») دیگری باصدای بلند و بقیه به انواع دیگر) سلام کردم و گفتم ( مال کوچنیت؟ «اهل کجایید» دهدشت یا یاسوج یا گچساران یا جاهای دیگه؟ ) همه با هم جواب می دادند و… گفتم مادامی که فرهنگ گفتگو و برخورد را نیاموزیم و درست صحبت نکنیم اگر از حیث اقتصادی و پیشرفت هم پیش برویم ولی در حقیقت جلو نرفتیم و هر نماینده ای بفرستید و هر توسعه ای شکل بگیرد ما همچنان در اول راهیم. التماس دعا خواستم و رفتم. جوان، پیر و میانسال در بینشان بود و همه حرف ها را تصدیق می کردند.

اینجا بود که متوجه شدم وقتی در مصاحبه های سیما در راهپیمایی ها، گفتگوها و میزگردها نوجوان ۸ ساله تهرانی و اصفهانی با فصاحت، جسارت و اعتماد بنفس ولو با محتوای ضعیف جلوی دوربین ظاهر می شود، همین فرد ۳۰ سال بعد در مطالبه ی حقوق مردم دیارشان با فریاد بلند بر آمده ی از فهم اجتماعی و فرهنگ مطالبه گری پیشرفت ناپلئونی را برای زیست بومش به ارمغان می آورد. اما ۴۰ ساله ی ما به زحمت و با اصرار پای مصاحبه می رود هرچند محتوای قوی داشته باشد. چرا؟ زیرا حیا، سادگی و خلوص ما به خوبی بالا آمده است اما ظهور اجتماعی، روش مطالبه گری، تحرک جمعی و فرهنگ زندگی اجتماعی ما رشد قابل قبولی نداشته است.

زیارت آداب دارد. آداب حضور، سلوک عبادت، طریق تکلم در جغرافیای‌ کریمه اهل بیت، راه ارتباطات اجتماعی و شیوه مطالبه گری باید آموزش داده شود، در حقیقت هر چیزی و‌ موضوعی، روش و آداب دارد. آداب حضور در خود و غرق در خویشتن، آداب حضور در مهمانی، آداب حضوردر نماز، آداب دعا، آداب حضور در خانواده، آداب حضور در کلاس و غیره باید مربی سفر و مدیر گروه که بر این جمع ولایت دارد قبل از هر چیز آداب و سلوک مواجهه اجتماعی را آموزش دهد.

شک نکنید در کیفیت و آداب زیارت بی بی معصومه هم برای جمع عزیز همولاتی اشکالاتی مترتب هست. تعاونشان در همراهی همدیگر برای زیارت، صفا، خونگرمی، محبت، تعصب، حمیت بومی صحیح، حفظ اصالت های بومی در جلوه های پوشش، سادگی ظاهر و خلوص برخورد را از این جمع هم استانی ام آموختم و از نقاط قوت این برخورد بود. اگر ظرفیت های عظیم تاریخی زیست بوممان با معرفت دینی ناب و فهم زیست اجتماعی ترکیب شود نه از کم حجابی ها خبری هست نه از کنش های غلط اجتماعی و نه از عقب ماندگی از تحولات زمانه خبری است.

بنابراین باید مربی و هدایتگر سفر، قبل از حرکت یک بار در فضای ذهن و وسعت دلش تمام سفر را تا آخر برود و بداند که این همرهان باصفا و بانوان باحیای استان را تاکجا باید برد، چه تعالیمی داد، کدام نقاط ضعف را برطرف کرد و کدام نقاط قوت را تعالی بخشد، اینجا مربی بومی چون به روحیه ها و فرهنگ های منطقه آشناست فرصت غنیمی برای کار دارد. در طول مسیر در برخوردها و گفتگوها هم دریافت های بیشتری برای کار دستگیرش می شود.

اساس پیشرفت منطقه، توسعه ی فهم و رشد فرهنگی با تکیه بر حفظ هویت تاریخی و اصیل بومی + معرفت دینی + به روزآوری اجتماعی و زمانه شناسی می باشد. اینگونه اگر بود آنگاه چناچه نمره ی زائران بانوان عفیف هم ولاتی قبل از سفر در زمینه ی تراطب اجتماعی، آداب زیارت و تعاون دینی ۱۵ می بود، بعد از سفر تا ۱۸ ارتقاء پیدا می کرد.

بانوان سخت کوش، عفیف و انسان ساز دیارمان چنان قابلیت های مؤثر اجتماعی ای دارند که اگر به درستی شناخته شوند، شکوفا و بارور شوند شاهد تحولات شگرف اجتماعی در جامعه ی بومیمان خواهیم بود، زیرا که نقش زن در منطقه ی ما به دلیل حضور در ساحات مختلف زندگی و همراهی مرد، عفت و پوشش تاریخی، استحکام و حمیت بومی ریشه ای نقش بسیار پر رنگی است.

« سعید آتش بار، ۲۵/۴/۹۵، قم مقدسه، حرم حضرت فاطمه معصومه( س) »

لینک کوتاه : http://denanews.ir/?p=16835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.