تاریخ : پنج شنبه, 6 آذر , 1399 11 ربيع ثاني 1442 Thursday, 26 November , 2020
0

تکنیکی به نام خوارسازی عمومی!

  • کد خبر : 32141
  • 10 اکتبر 2020 - 10:10
تکنیکی به نام خوارسازی عمومی!
این را رویکرد خوارسازی‌عمومی می‌گویند؛ رویکردی مبتنی بر اصل «مقصر بودنِ مردم» برای خلاص شدن از پاسخ به پرسش‌ها و حل مسائل اساسی.

به گزارش دنانیوز؛ تکنیکی به نام خوارسازی‌عمومی دارد به شیوه‌ی رایج در مواجهه با پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود.

هفتۀ دفاع مقدس:
خبرنگار تلویزیون، جلوی چند عابر پیاده سبز می‌شود و صفحۀ گوشی‌اش را مقابلشان می‌گیرد و می‌پرسد: این چهره را می‌شناسید؟
– نه.
– این یکی را چطور؟
– نه.
این پرسش و پاسخ، چند بار و با چند نفر، تکرار می‌شود.
خبرنگار در حالی که گاردِ تعجب! گرفته، رو به دوربین:
– اینها قهرمانان جنگ ما هستند. چرا نباید بشناسیدشان؟ پس چرا فوتبالیست‌های اروپایی را با جزئیات زندگی‌شان می‌شناسید؟
تصاویری که خبرنگار نشان می‌داد، مربوط به تعدادی از کهنه‌سربازان دفاع مقدس بود.

در حالی‌که خود صداوسیما هم برای اولین بار بود چهرۀ آن قهرمانان جنگ را نشان می‌داد، به جوان‌های نورسیده می‌توپید که چرا نمی‌شناسیدشان!

تازه، آن سوی ماجرا عجیب‌تر است؛ همان فوتبالیست‌ها را هم مگر کسی غیر از همین صداوسیما تبدیل به اسطوره‌های ذهنی جوان‌ها کرده است؟

این را رویکرد خوارسازی‌عمومی می‌گویند؛ رویکردی مبتنی بر اصل «مقصر بودنِ مردم» برای خلاص شدن از پاسخ به پرسش‌ها و حل مسائل اساسی.

در ماجراهای کرونا هم خبرنگار، در خروجی‌های شهر کمین می‌کند و مردم را به صلابه می‌کشد که چرا دارید می‌روید سفر؟

تقریباً در مواجهه با اغلب پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی، با پیش‌فرضِ «ایراد از مردم است» وارد می‌شویم تا به زعم خودمان، ملت را اقناع کنیم!
انتهای پیام/

روح‌الله رشیدی

لینک کوتاه : http://denanews.ir/?p=32141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.