تاریخ : جمعه, 20 تیر , 1399 20 ذو القعدة 1441 Friday, 10 July , 2020
0

بیانیه جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به مرقومه‌ی امام جمعه موقت شهرستان چرام برعلیه این جریان

  • کد خبر : 29767
  • 30 ژوئن 2020 - 7:23
بیانیه جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به مرقومه‌ی امام جمعه موقت شهرستان چرام برعلیه این جریان
حال اگر بخواهیم با نگاه کارشناسی و به دور از محافظه‌کاری، تناسب مرقومه‌ی جناب فرهمند را با گفتمان امامین انقلاب مورد کنکاش قرار دهیم، به عینه خواهیم دید که اختلاف نگاه و تفکر ایشان با اعتقاد و مشی امامین درخصوص عدالتخواهی و نقد و مطالبه‌گری، آنچنان مشهود است که به قول خودشان نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

قسم به قلم و هرآنچه که می‌نگارد ما امام(ره) را برای آذین‌بندی برج و باروها نخواستیم. خدای امام اراده‌اش این بود که بر مستضعفین عالم منت نهد و آنان را ولی‌نعمتانی برای یاری دینش قرار دهد، و در این بِین، کسی را به علمداری برگزید که راه و رسم بندگی را خوب به جا آورده بود.

تنها کسی چون امام(ره)، با دستانی خالی از زخارف دنیا و قلبی سرشار از ایمان، که با چنان یقینی از سربازان در گهواره می‌گوید، شایسته‌ی علمداری جبهه‌ی حق بود و در این مسیر، کسانی که خود را رهرو راه بت‌شکن می‌دانند، چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه قول و فعلشان را در تراز راهبری چون او تنظیم نمایند، که اگر جز این کنند، خائن به راهش هستند و نه خادم.

هفته‌ی قوه قضائیه را که مظهری از پشتیبانی حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است در حالی پشت سر گذاشتیم که توام با موضع‌گیری امام جمعه موقت شهرستان چرام برعلیه جریان مردمی عدالتخواه استان شد.

جمعی از جوانان مذهبی شهرستان چرام انتقادات و مطالباتی را نسبت به امام جمعه این شهرستان داشتند، که پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز(تریبون عدالتخواهان) برطبق رسالت و تعهد رسانه‌ای خود مبنی بر انتشار مطالب واصله‌ای که فاقد محتوای مجرمانه و غیراخلاقی باشد و نشر آن را به نفع جامعه تشخیص دهد، اقدام به انتشار آن نمود، این در حالی است که مطالبه‌ی مذکور هیچ ارتباطی با جریان مردمی عدالتخواه استان نداشت، چنانکه جریان مردمی عدالتخواه استان بر طبق رویه‌ی ثابت خود، هرگاه موضع، مطالبه، انتقاد و یا سوالی از مسئولین استانی و کشوری داشته باشد؛ با شهامت کامل و بصورت کاملا شفاف و آگاهانه، مطالب موردنظر خود را با ذکر عنوان «جریان مردمی عدالتخواه استان ک‌وب» از طریق دبیر یا سخنگوی تشکیلات و یا بصورت کلی در قالب بیانیه منتشر می‌نماید، و در این زمینه هیچ ترس و ابایی در بیان مطالبات خود ندارد، چرا که کاملا در چارچوب قانون و نظام حرکت نموده و دلیلی برای پنهان‌کاری نمی‌بیند.

شایان ذکر است که جریان مردمی عدالتخواه استان در موضوع شکایت امام جمعه چرام و نهایتا حکم شلاقی که بر جوان هم استانی اجرا شد، موضع و تحلیل خاص خود را دارد که در صورت لزوم اقدام به انتشار آن خواهد نمود و آن را به اطلاع افکار عمومی و مسئولین خواهد رساند.

مرقومه‌ی سراسر توهین و افترایی که جناب فرهمند برعلیه جوانان عدالتخواه استان در فضای مجازی منتشر نمودند، آنچنان برای هر انسان منصف و دارای منطقی، غیرقابل باور بود که نه تنها ما را به واکنش سریع و تقابلی ترغیب نکرد، بلکه به عنوان عدالتخواهانی که دلهایشان برای این سرزمین و آرمان‌ها و ارزش‌هایش می‌تپد، به تفکر و انتظار مضاعف واداشته شدیم.

تفکر در اینکه مگر می‌شود یک خادم ملت، در کسوت دین، اینچنین عجولانه و ناشیانه و بدون درنظر گرفتن مصلحت نظام و جایگاهی چون امام جمعه، دست به قلم برده و بنیان، ارزش و آرمانی چون عدالتخواهی را همانند کینه‌توزان و معاندان مخالف با عدالت، مورد تاخت و تاز قرار دهد.

و انتظار از این جهت، که چون آن حرکت عجولانه در باورمان نمی‌گنجید، صبوری به خرج داده و در انتظار تکذیب آن مرقومه از سوی امام جمعه‌ی محترم نشستیم.

ولی با گذشت چندین روز، هیچ نشانی از تکذیبیه مشاهده نکرده و ناامید از حرکتی از سوی ایشان به جهت جلوگیری از انشقاق و افتراق بخشی از جوانان انقلابی استان از ملجا و پناهی چون امام جمعه، ناچارا دست به قلم برده و در پاسخ به مرقومه‌ی سراسر اتهام و به دور از اخلاق ایشان، چند نکته‌ای را با نهایت ادب یادآور می‌شویم؛

مگر قرار نبود که در انقلاب اسلامی، توده‌ها بتوانند بدون لکنت در مقابل خواص صحبت کنند، سوال بپرسند، انتقاد کنند و مطالبات و درخواست‌هایشان را بیان کنند؟!

در کجای مکتب انقلاب و کدام کلام امامین انقلاب آمده است که پرسش، نقد و مطالبه‌گری از سوی جوانان پابرهنه‌ی انقلابی، با انحراف، سم‌پاشی و حب و بغض شخصی، نق زدن، پرخاش، غوغاسالاری، هیاهو، قدرت‌طلبی، خودپسندی، خودحق‌انگاری و… برابر بوده است؟ مجوز زدن این همه انگ و بهتان به جوانانِ مطالبه‌گر و عدالتخواه از کجا می‌آید؟!

مگر امام(ره) نفرمود؛ «عده‌ای از خدا بی‌خبر برای از بین بردن انقلاب، هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند، و راه اسلام و انقلاب را بپیماید، فورا او را کمونیست و التقاطی می‌خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را درنظر داشت، و تمام هم و تلاش خود را درجهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید!»

مگر رهبر معظم انقلاب به صراحت نفرموده‌اند؛ «مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است!»

مگر ایشان نفرموده‌اند؛ «هیچ دستگاهی نباید خود را از انتقاد و نقد مصون و از عیب خالی بداند؛ همه‌ی دستگاه‌های کشور باید مورد نقد منصفانه قرار بگیرند، و همه در جهت اهداف نظام و در چارچوب آن، رفتار خود را اصلاح کنند!»

مگر ایشان نفرموده‌اند؛ «ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام عبارت است از فساد، تبعیض و فاصله‌ی طبقاتی و ما باید با این‌ها مبارزه کنیم!»

مگر ایشان نفرموده‌اند؛ «نباید ارزشِ عدالت به عنوان یک ارزش درجه دو، کم‌کم در مقابل ارزش‌های دیگر به فراموشی سپرده شود!»

مگر شهید بهشتی به صراحت نفرمود؛ «جامعه‌ی اسلامی، جامعه‌ی هوشیارها و زبان‌دارهاست. جامعه‌ی اسلامی، جامعه‌ی مردم فضول است. جامعه‌ی بره‌ها نیست. جامعه‌ی آدم‌هاست. آدمی که انتقاد می‌کند و در کار همه دقت می‌کند. اما به خاطر چی؟ به خاطر پاسداری از محترم‌ترین چیزها؛ حق و عدل!»

اینها تنها گوشه‌هایی از گفتمان امامین انقلاب و شهیدان این راه در حمایت از عدالتخواهی و ضرورت وجودی این گفتمان و جریان، و حفظ روحیه‌ی مطالبه‌گری و نقد و پرسش در جامعه‌ی اسلامی است.

حال اگر بخواهیم با نگاه کارشناسی و به دور از محافظه‌کاری، تناسب مرقومه‌ی جناب فرهمند را با گفتمان امامین انقلاب مورد کنکاش قرار دهیم، به عینه خواهیم دید که اختلاف نگاه و تفکر ایشان با اعتقاد و مشی امامین درخصوص عدالتخواهی و نقد و مطالبه‌گری، آنچنان مشهود است که به قول خودشان نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.

خدمت جناب فرهمند و همه‌ی مسئولینی که با فرمولِ انگ و بهتان با مطالبه‌گران و منتقدین برخورد می‌کنند عارضیم؛ همه می‌دانیم که انقلاب اسلامی عقد اخوت با احدی نبسته است و به همین خاطر در طول تاریخ معاصر انقلاب، افراد و مسئولین زیادی را در کسوت و جایگاه‌های مختلف (از مرجع تقلید تا رئیس جمهور و وزیر و رئیس قوه و….) داشته‌ایم که به انحاء مختلف از قطار انقلاب پیاده شده و راه خود را جدا کرده‌اند. در این راستا آیا منطقی، معقول، قانونی و درچارچوب تقواست که به همه‌ی کسانی که از آن پس، در آن جایگاه‌ها قرار می‌گیرند، انگ و بهتانی مبنی بر منحرف و چپ کرده بزنیم؟!

حال چگونه است که برخی از افراد با نگاه تماما منفعت‌طلبانه و حذفی، جوانان پابرهنه‌ی عدالتخواه و بسیجی و جهادیِ استان را که بدون وصل بودن به سران ثروت و قدرت، و بدون داشتن بضاعت مادی اما سرشار از غیرت انقلابی، در حد وسع و حتی فراتر از وسع، همیشه در صحنه‌های گوناگون به مدد نظام آمده و برخلاف ادعاهای مطرح شده‌ی جناب فرهمند، همه‌ی دغدغه و مطالبه‌شان این است که مسئولین زاویه‌دار با بنیان‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب به مسیر اصلی برگردند را تُف سر بالا و منحرف و خوارج می‌نامند؟!

این در حالی است که جریان مردمی عدالتخواه استان، تشکلی کاملا مستقل و فراجناحی می‌باشد که در نقد و ردِ مواضع و تحرکات افراد و جریانات زاویه‌دار با انقلاب و نظام، از هر حزب و جریان و گروهی که باشند، ازجمله اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، بهاری‌ها، کارگزاران و اعتدال و سایر افراد و جریانات سیاسی، به اقتضای نیاز زمان و مباحث روز، بارها و بارها و به انحا مختلف مواضع نظری و عملی خود را به اطلاع عموم رسانده و صراحتا اعلام کرده که تنها عدالتخواهی در چارچوب قانون، عقلانیت، معنویت و اخلاق و در یک کلام عدالتخواهی در راستای گفتمان امامین انقلاب را قبول داشته و در آن مسیر حرکت می‌کند، که آرشیو همه‌ی این مواضع در پایگاه خبری تحلیلی دنانیوز موجود است.

این چه اصراری است که برخی از آقایان بر طرد این جوانان و چسباندن آنان به منحرفین و فتنه‌گران دارند؟! اتاق فکری که این قبیل افراد از آن خط می‌گیرند کجاست و چه اهدافی را در سر می‌پرورانند؟! چه سودی از این تهمت‌ها و برچسب‌هایی که به جوانان انقلابی استان زده می‌شود و به تبع آن ریزش‌های حاصل از این مسئله، نصیب این آقایان خواهد شد؟!

امروز دیگر همه می‌دانند و اگر نمی‌دانند، بدانند که جریان منحرف و فتنه‌گر، درحقیقت آن دسته از مسئولینی هستند که بر جایگاه‌ها و مناصب رسمی تکیه زده و از مواهب خُرد و کلان آن بهره‌مند شده و همزمان با مواضع، تحرکات و تصمیمات غلط، برخلاف اهداف و آرمان‌های نظام حرکت کرده و با چپاول بیت‌المال مسلمین هزینه‌های گزاف بر کشور و مردم تحمیل کرده، و اعتماد مردم را نسبت به کارآمدی نظام خدشه‌دار نموده، و سرعت پیشرفت را در رسیدن به تمدن جهانی اسلامی کُند می‌کنند، نه آن دسته از جوانانی که با مطالبه و سوال و نقد سعی در بازگرداندن این مسئولین به مسیر انقلاب را دارند.

مگر ما در بین مسئولین جمهوری اسلامی، سطح و جایگاهی بالاتر از رهبر انقلاب را در شنیدن نقد و سوال و مطالبه داریم؟! چگونه است که معظم‌له به صراحت و درنهایت صداقت و راستی در مقابل تندترین انتقادها می‌فرمایند؛ «خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت می‌شوم، نه، من از اینکه این حرف‌ها زده نشود ناراحت می‌شوم.»

رهبری این صحبت ها را به حسب تعارف و یا خوشایند مردم بیان نمی‌کنند، زیرا ایشان از پیامدهای ناگوار گریز از نقد و مطالبه‌گری و پرسش در جامعه مطلع و آگاه بوده و می‌دانند که جامعه‌ی اسلامی با استبداد در رای و عدم بهره‌گیری از اندیشه‌ها و تجاربِ سرمایه‌های فکری و انسانی و علی‌الخصوص جوانان، قابل اداره و پیشرفت در جهت آرمان‌ها نخواهد بود.

باید از جناب فرهمند و مسئولین هم‌فکر ایشان پرسید؛ شما دشمن و تحرکاتش را بیشتر می‌شناسید یا رهبر انقلاب؟! و شما بهتر چگونگی حفظ آبروی نظام و انقلاب را تشخیص می‌دهید یا امام جامعه؟!

شوربختانه جناب فرهمند بدون دقت در مفهوم و خروجی کلمات می‌گویند؛ «کیست که نداند جریان عدالتخواهی عقبه‌ی فکری‌اش به امثال مشایی‌ها و بقایی‌ها می‌رسد!» ایشان آن‌قدر این عبارات را عجولانه و سرشار از بغض بیان کرده‌اند که کوچکترین استثنایی برای در تراز بودن جریان عدالتخواهی قرار نداده و همه را با یک چماق مورد لطف قرار داده‌اند، و گویا اصلا متوجه نبوده‌اند که عقبه‌ی فکری و آرمانی جریان عدالتخواهی نه افرادی چون مشایی و بقایی، بلکه مکتب اسلام ناب و گفتمان امامین انقلاب است. ایشان با بیان این عباراتِ سراسر غلط و ناصحیح، عملا آنچنان هزینه و زحمتی برای نظام تراشیده‌اند که شاید تا سال‌های سال قابل جمع کردن نباشد!

گذشته بر این‌ها، خوب است جناب فرهمند و همفکرانشان بدانند که جریان مردمی عدالتخواه استان، قبل از آغاز بکار دولت نهم، یعنی از سال 83 اقدام به فعالیت و ارائه‌ی گفتمان عدالتخواهی در استان نمود، و در دولت‌های نهم و علی‌الخصوص دهم، نقدها و بیانیه‌های جدی را نسبت به برخی عملکردهای آن دولت به ویژه در زمان استعفای رئیس جمهور و تحرکات بعد از مسئولیتشان داشته است.

ضروری است اشاره‌ای به اصل فراموش شده‌ی هشتم قانون اساسی نموده و بگوییم ما قانونا و شرعا، حق پرسش، مطالبه، نصیحت و انتقاد در چارچوب نظام و قوانین را داریم و هیچ فردی نمی‌تواند ما را از این حق خود محروم کند. امروز دیگر گفتمان و جریان عدالتخواهی محدود به یک شهرستان کوچک در این استان نیست، بلکه به لطف حق، جوانان زیادی در گوشه و کنار این استان با این گفتمان و جریان هم‌دل و همراه شده و با هوشمندی و دغدغه‌های پاک و نابی که از مکتب حاج قاسم‌ها به ارث برده‌اند، در چارچوب قوانین و مبانی و آرمان‌های انقلاب، فریاد عدالتخواهی سر می‌دهند و آبی هم به آسیاب دشمن نمی‌ریزند!

لازم می‌دانیم گلایه‌ی خود را از سکوت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان ابراز نموده و بگوییم؛ نقش و جایگاه شما به عنوان یک نهاد متولی با سکوت و بی‌طرفی نسبت به چنین مسائلی هم‌خوانی ندارد. شما باید برای شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات جوانان استان پیش‌قدم شوید نه اینکه با انتخاب موضع سکوت، عاملِ تداوم تک و پاتک‌های این مطالبات در فضای مجازی شده و به تبع آن، دوری جوانان را از نهادی مکتبی و انقلابی چون سنگر نماز جمعه سبب شوید. چگونه است که با حضور نهادی چون شما؛ جناب فرهمند در کسوت دین و امام جمعه می‌تواند مرقومه‌ای که سند بارز انحصارطلبی در فهم و تقابل مقدس‌مآبانه با آزادی و مطالبه‌گریست را منتشر نماید؟!

اگر فرض‌های مبتنی بر وارد دانستن نقد به قصه‌ی شلاق جوان هم‌استانی را بپذیریم، فارغ از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی‌اش و به حسب ظاهر، اثرات سوء آن حکم فقط بر یک جوان کارگر موثر افتاد. این در حالی است که اتهامات بدون منطق و استدلالی که جناب فرهمند در آن مرقومه به مجموعه‌ی جوان و انقلابی عدالتخواه استان روا داشتند، چندین برابر آن ضربات شلاق، روح و روان ما را مجروح و آزرده‌خاطر کرد.

در پایان کلاممان را متبرک به عطر شهیدان کرده و جمله‌ای از شهید همت را که فاقد تاریخ انقضاست یادآور می‌شویم؛ «زمان بازرگان به ما برچسب چریک می‌زدند، زمان بنی‌صدر برچسب برچسب منافق، الان هم برچسب خشک مقدس. هر قدمی که در راه خدا و مستضعفین برداشتیم برچسب بارانمان کردند. حالا روزی ده برچسب دشت می‌کنیم. اما عزیزان من دلسرد نشوید، حاشا که بسیجی میدان را خالی کند.»

در این راستا و باتوجه به سکوت جریاناتِ مدعی فرهیختگی و آزاداندیشی در این موضوع باید بگوییم؛ ما متوجه‌ایم و می‌دانیم که برخی خیال می‌کنند تنها مرجع انحصاری فهم گفتمان انقلاب و امامین آن، فقط افراد و جریانات خاصی هستند، و انتظار دارند سایرین مبتنی بر فهم و عملکرد آنان عمل کنند و با این رویه، افکار عمومی را روزبروز از خود دورتر می‌نمایند. حال آنکه امامین انقلاب همیشه با توده‌ها ارتباط داشته و تاریخ ثابت کرده است که این توده‌ها در فهم و عملی نمودن گفتمان امامین، از خواص جلوتر بوده و هستند.

برخی از شکستن این انحصار ناراضی‌اند چرا که به دنبال آن دیگر نمی‌توانند با تکیه بر این جایگاهِ خودساخته، با قضاوت‌های نابجا، دیگران را از صحنه خارج کنند. لذا ما این انحصار را رد می‌کنیم و معتقدیم این گفتمان متعلق به همه است و همه باید در حفاظت و حراست از آن نقش داشته باشند، و به همین خاطر تحمل این اتهامات در مسیر عمومی کردن گفتمان عدالتخواهی را بر خود شیرین دانسته و هرگز میدان را خالی نخواهیم کرد.

او خواهد آمد..
به امید ظهور عدالت‌گستر گیتی
«جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد»

لینک کوتاه : http://denanews.ir/?p=29767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.